Има трайна тенденция приходите на „Летище София" да намаляват в последните години и причината е либерализацията на пазара. Това заяви на извънреден брифинг изпълнителният директор на „Летище София“ ЕАД Христо Щерионов след обвиненията, отправени днес от БСП към мениджмънта на летището.
Плановете са с повече привлечени пътници към нискотарифни превозвачи да се увеличат приходите на аеропорта.
Шефът на летището първо уточни, че приходите на дружеството от летищни такси не формират печалба, а са разходоориентирани. Освен това аеропортът изпълнява държавни задачи – например управлява Летище Балчик.
Щерионов поясни, че така печалбата на „Летище София" се формира от търговската дейност – наземно обслужване, лихви от депозити, продажби в магазините, наеми и реклама.
Той припомни, че дейността на аеропорта е либерализирана в резултат на евродиректива и така там действат още две дружества за наземно обслужване - Swissport и Goldair. „Конкурентите са гъвкави и ни отнеха от пазара“, каза изпълнителният директор.
В резултат приходите на летището от наземно обслужване са намалели наполовина, още повече, че Swissport обслужва Bulgaria Air. За зареждането с гориво „Летище София" се конкурира с OMV и „Лукойл“ и приходите от тази дейност са намалели с 95%, заяви още Христо Щерионов.
Той отрече информацията на социалистите, че печалбата на летището през 2008 г. е била 30 млн. лв. По думите му тогава тя е била 19,8 млн. лв., а още над 10 млн. лв. са от продажбата на хангара за нуждите на Lufthansa Technik.
През 2009 г. печалбата на аеропорта е 14 млн. лв., през 2010 г. - 15 млн. лв., през 2012 г. - 9 млн. лв., през 2013 г. - 12 млн. лв., от които 6 млн. лв. от реализирана продажба, през 2014 г. - 5 млн. лв., а през 2015 г. - 5,5 млн. лв. За 2016 г. Щерионов прогнозира печалба от 7,1 млн. лв.
Щерионов изброи и други причини за намалелите приходи – от 2012 г. държавата прибира 50% от приходите от наеми, както и дивидент, лихвите по депозити са намалели, в последните години има фалирали авиокомпании и такива, които си намалиха полетите. В същото време аеропортът не е намалявал заплатите на служителите и социалния пакет.
Bulgaria Air дължи на аеропорта 47,2 млн. лв., а дължимите суми се изплащат по погасителен план с наказателна лихва, формирана от ОЛП плюс 10%. По този план задълженията трябва да бъдат изплатени до 2021 г.
Периодично аеропортът ще внася актове в съда за този период по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), за да не бъдат изпуснати сроковете за давност на публичните вземания и да бъде защитен интересът на държавата, заяви Христо Щерионов.
Той посочи още, че в КТБ са били блокирани 28,6 млн. лв., от които аеропортът е получил гарантираните 196 хил. лв., а за останалата сума аеропортът като държавно дружество е на приоритетно място по реда за удовлетворяване на кредиторите.
Шефът на аеропорта припомни още, че след като държавата загуби арбитражното дело от "Мохамед Абдулмохсин ал Карафи и синове", летището дължи за изграждането на пистата без лихвите 60,5 млн. лв. За края на годината е насрочено последното дело по казуса за изпълнението на арбитражното решение на територията на България. В тази връзка са блокирани близо 53 млн. лв. по сметките на летището.
Бъдещият концесионер няма да наследи дълговете на аеропорта, обясни още Щерионов.
Той отрече и летището да е правило обществените поръчки, посочени по-рано днес от социалистите, както и посочените от тях суми. И уточни, че вече не се правят търгове с тригодишни срокове, а само с действие за една година.
По повод поисканата от БСП проверка на Сметната палата в аеропорта той заяви, че не се страхува от такъв одит. Летището беше проверено през 2015 г. от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), заяви Щерионов.
Шефът на летището заяви още, че приходите на аеропорта могат да се увеличат с привличането на повече нискотарифни превозвачи, което ще увеличи пътниците.