IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пакетните услуги свиха приходите на мобилните оператори за 2015 г.

Компаниите предлагат все повече включени минути извън собствената си мрежа

08:11 | 13.06.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Общите приходи от предоставяне на мобилни телефонни услуги през 2015 г. намаляват с 18,5% спрямо предходната година. Тенденцията се дължи главно на насищането на традиционните пазари на гласови услуги, на наложените регулаторни намаления на цените за терминиране, както и на ръст от 106% спрямо 2014 г. на предоставяните в пакет услуги. Това се казва в проекта на годишния доклад на КРС, публикуван от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). 

Според авторите на доклада вътрешният трафик за отделните мобилни мрежи е относително висок  (73,4%),  но намялява с 6,8% спрямо 2014 г. Повечето разговори с други мрежи се определят като положителна тенденция, резултат от мерките срещу затварянето на трафика. Очаква се тенденцията да продължи и в следващите години.
Заради намалените цени на терминиран, мобилните оператори предлагат все повече включени минути извън собствената си мрежа. В резултат активните SIM карти намаляват.

В края на 2015 г. на пазара на мобилни гласови телефонни услуги навлезе нов участник - „Макс Телеком” ООД чрез услугата си „Voicer” като четвърти мобилен оператор заедно с традиционните участници „Мобилтел” ЕАД, „Теленор България” ЕАД и БТК ЕАД.

В същото време продължава преразпределението на пазарни дялове между трите традиционни мобилни оператора.

„Мобилтел“ и БТК отчитат ръст в дяловете, изчислени както по брой на абонатите, така и по приходи от предоставяне на мобилни услуги за сметка на спад на пазарните дялове на „Теленор България”.

„Мобилтел“ има пазарен дял от 40,9% (на база брой абонати), което представлява ръст от 0,5 процентни пункта спрямо 2014 г. и 40,8%, на база приходи (годишен ръст от 1,9 процентни пункта).
За 2015 г. БТК има дял от 25,5% (на база брой абонати) и ръст от 1,4 процентни пункта спрямо предходната година и 30,7% на база приходи, с годишен ръст от 4,7 процентни пункта.

За разлика от 2014 г., когато „Теленор България” е с ръст на пазарния си дял по брой абонати, през 2015 г. този дял намалява с 1,9 процентни пункта до 33,6%, а делът на оператора на база приходи възлиза на 28,5%, с годишен спад от 6,6 процентни пункта.

Тепърва КРС ще проследи влиянието на новия участник на пазара .

Допълнителен фактор за преразпределението има и преносимостта на номерата.

Общият брой на пренесените номера в мобилни мрежи за периода 2009-2015 г. е над 1,2 млн. През 2015 г. броят на пренесените номера е нараснал с 40% спрямо 2014 г. при ръст от 27,55% през 2014 г. спрямо предходната година.

Според доклада и през 2015 г. се продължава спадът на пазара на фиксирани телефонни услуги.

През 2015 г. продължава тенденцията на свиване на пазара на линии под наем, като общите приходи се понижават с 13,7% спрямо предходната година. Намалява и броят на предоставените линии под наем – със 6,2% при линиите под наем на дребно и с 8,5% при линиите под наем на едро. Ръст с 10,1% е отчетен само в броя на международните линии под наем, които представляват 4,3% от общия брой линии.

В доклада на КРС се казва, че към края на 2015 г. общият брой на реално предоставялите услуги за пренос на данни и/или достъп до интернет е 669, като се отчита ръст от 4% спрямо предходната година.

Разпространението на радио- и телевизионни програми бележи спад спрямо 2014 г. в размер на близо 6%.

Общият брой на абонатите на интернет услуги се е увеличил с 31% спрямо 2014 г. Броят на абонатите на фиксиран достъп до интернет се е увеличил с 8% спрямо предходната година, а на ползващите мобилни услуги на достъп до интернет с 42,4% спрямо 2014 г. Повишаването на броя на абонатите на мобилен достъп до интернет се дължи на нарастването със 76,6% за едногодишен период на потребителите на пакетни услуги с включен мобилен достъп до интернет.

Телефон плюс интернет

Към края на 2015 г. броят на предприятията, които предлагат пакетни услуги, е 100. Значително растат спрямо предходната година както приходите от инсталационни такси и месечен абонамент от услуги в пакет (с 51,5%), така и броят абонати (с 45%).

Най-популярна сред потребителите със 68,6% относителен дял е пакетната услуга, включваща мобилна гласова услуга и мобилен достъп до интернет, като броят на абонатите на тази услуга е нараснал със 76,9% спрямо 2014 г.

На следващо място по брой абонати са пакетните услуги телевизия и фиксиран достъп до интернет с 15,6% дял и фиксирана и мобилна гласова услуга с 10,4%.

В доклада се предвижда ръст на тези услуги и в бъдеще, тъй като са популярни сред потребителите.

Според КЗК на пазара се наблюдава засилване на конкуренцията, което ще доведе до насърчаване на инвестициите в сектора и ще е от полза за потребителите. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:40 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още