IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Над 1,3 млрд. лв. са инвестирани в пътища в Северна България за 9 години

През програмния период до 2020 г. инвестициите в региона са приоритет, коментира регионалният министър Лиляна Павлова

13:23 | 27.05.16 г. 7
Над 1,3 млрд. лв. са инвестирани в пътища в Северна България за 9 години

Над 1,3 млрд. лева са инвестирани в пътна инфраструктура в Северна България за периода 2007-2015 г. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в рамките на парламентарния контрол в отговор на въпроси на депутатите Искрен Веселинов и Иван Иванов.

По линия на старата оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013 г. са реализирани проекти за над 250 млн. лева, което представлява около 50% от бюджета на програмата за пътния сектор, посочи Павлова. По програмите за трансгранично сътрудничество пътните проекти са 3 за около 20 млн. лева, по старата оперативна програма “Транспорт” – също 3 за около 90 млн. лева (обходите на Враца, Монтана и Габрово).

По програмата “Транзитни пътища” V, която се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка (ЕЦБ) реализираните обекти в Северна България са за над 340 млн. лева. Тази година е последна за програмата и се довършват 12 обекта в региона, обясни Павлова.

Над 100 млн. лева са насочени към Северна България и от програмата “Ново строителство” на Агенция “Пътна инфраструктура”. Става въпрос за довършването на участъка от магистрала “Хемус” в района на Шумен, Белокопитово и Каспичан, както и пътния възел Белокопитово. Отделно са и инвестициите в текущи ремонти.

“Наследник” на програмата “Транзитни пътища” ще е бъдещата програма “Европейски транспортни коридори”. В нея са включени направленията Русе – Велико Търново, София – Видин, София – Калотина. Не е ясно обаче кога ще стартира тази програма, след като наскоро правителството отново реши през 2017 г. да не дава държавни гаранции за инвестиционни заеми, освен за газовата връзка с Гърция.

Стойността на проектите в програмата се изчисляват на около 5 млрд. лева, стана ясно изказването на Лиляна Павлова от парламентарната трибуна. Затова и тези инвестиции трудно могат да разчитат на средства от бюджета или на спестявания от оперативната програма “Траспорт” 2015-2020 г., ако Еврокомисията одобри преправения проект на трасето от магистрала “Струма” през Кресненското дефиле.  

Павлова призна, че въпреки осъществените инвестиции има дисбаланс в инвестициите в пътна инфраструктура в Северна и Южна България. Тя обаче го обяснява с по-добрата проектна готовност за реализация на обектите в южната половина на страната – основно магистралите “Тракия” и “Марица”.

Регионалният министър заяви, че фокусът през програмния период 2015-2020 г. е Северна България. Тя припомни, че вече са одобрени първите 15 пътни проекта за ремонт със средства от програмата “Региони в растеж”. От тях 12 са в Северна България. За целия програмен период половината от бюджета на програмата за пътни проекти ще са инвестират в региона, посочи тя.

Павлова припомни и за определеното целево финансиране в размер на 150 млн. лева, от които 120 млн. лева са за пътища в Северна България.

Що се отнася за довършването на магистрала “Хемус”, Лиляна Павлова посочи, че до месец ще бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител за участъка от Ябланица до Боаза. За останалите отсечки вероятно през юни ще бъдат обявени процедури за препроектиране, за да се намали цената за реализация на магистралата.

Най-критична точка от строителството на “Хемус”, по думите на Павлова, ще е връзката с бъдещата магистрала от Русе до Велико Търново. Регионалният министър посочи, че идейният проект на пътя е готов и предстои обсъждането и представянето му.

Тя потвърди, че отсечката ще се раздели на 4 лота за реализацията й, като ще се започне от обхода на Бяла.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:46 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 0 rate down comment 0
Isumu
преди 8 години
Ако не си разбрал, зависимостта е следната:пари => инфраструктура => бизнес => париА където има пари, има и хора.Тенденцията от последните 10 години е едната провинция да се потиска, гази и мачка, а в другата да се изливат всичките инвестиции, публични и (насочени) частни. Истината е че когато една държава се сдобие с ненаселени или обезлюдени територии, то тя много трудно може да ги контролира и още повече запази в границите си.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 1
ivanrog
преди 8 години
Само да доуточня, че за мен е ужасно да се говори за различни райони в България, просто сме достатъчно малка и компактна страна, за да има разделение. Основния принцип, който явно не се следва, е точен анализ и реализиране на най-ефективните проекти първоначално, а не да изграждаме проекти в Севера, Южна, Западна или ... България. Нормално е, че всички искат магистрали, но е ясно и че няма как да има и "скоростен път" до крайно село с 15 жители, но за това трябва да е ясно какво, защо и как развиваме.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
pur6ing
преди 8 години
Дали и на парите за ремонт не казват "инвестиции"....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 0
pur6ing
преди 8 години
Дали и на парите за ремонт не казват "инвестиции"....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 1
ivanrog
преди 8 години
"Регионалният министър заяви, че фокусът през програмния период 2015-2020 г. е Северна България.""За целия програмен период половината от бюджета на програмата за пътни проекти ще са инвестират в региона, посочи тя"Как нещо е приоритет, след като думите не са подкрепени от действия, нали ако е приоритет, то трябва да има съществена разлика, а ... сама казва, че се разделят поравно средствата за север и юг.Също ми е интересно дали включва и железопътните проекти или говорим само за шосейни, че там нещата са ужасни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 5
aldy
преди 8 години
В обезлюдената Северна България се строят пътища - фантоми. Парите се усвояват, пътищата не.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
Blackhat
преди 8 години
Да се чете над 1,3 млрд. лв. са откраднати от пътища в Северна България ..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още