Не е изключено и други търговци да бъдат привлечени към проверката на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за картел при собствените марки на търговските вериги. Това каза пред Bloomberg TV Bulgaria говорителят на Комисията Марио Гаврилов.
Припомняме, че в момента КЗК проверява „Кауфланд“, „Лидл“, „Била“ и „Метро“ заради съмнения, че четирите компании са влезли в незаконосъобразно съгласуване с цел създаване на благоприятна среда за налагането на собствени марки чрез фиксиране на цените.
„Преценили сме че степента на риска е най-висока точно в тези вериги. Никой не е казал, че и други търговци няма да бъдат привлечени към производството“, каза Гаврилов.
Той обясни, че в практиката на супермаркетите се установява „много интересен“ модел на налагане на собствени марки. „След анализ преценихме, че има риск те да натискат другите доставчици, които доставят за различни вериги, и биха били принудени да се съобразяват с ценовите равнища на собствените марки. Целта на собствените марки е да поддържат най-ниските цени в съответния сектор“, каза Гаврилов.
Говорителят на КЗК уточни, че казусът в момента е само на етап проверка, няма още окончателно становище на Комисията.
Димитър Спасов, управител на „Кауфланд България“, заяви, че неговата компания не се притеснява от проверката, понеже със сигурност не са влизали в картел. Той не се съгласи, че собствените марки на веригите са с най-ниска цена. „Собствената марка на „Кауфланд“ има едно превъзходно съотношение цена – качество, но това не значи най-ниска цена“, коментира той.
По думите му е съвсем естествено собствената марка на една верига да конкурира останалите марки, а тази практика е разпространена в цял свят. Той уточни, че делът на собствените марки специално в „Кауфланд“ е между 5 и 7%. Димитър Спасов съобщи още, че десетина български производители правят собствените марки на веригата и за останалите европейски държави.
Естествено е да бъдат проверявани чуждите вериги, тъй като те са по-големите играчи на пазара, а не кварталните бакалии, коментира Марио Гаврилов. Той допълни, че за подобни практики са налагани глоби в Австрия и Германия.
Гаврилов допълни, че КЗК следи веригите и за подвеждаща потребителите реклама. Той даде пример с глоба от 770 000 лева, която е платена без да бъде обжалвана пред съда.
„Напоследък съдът със спорни основания рязко намалява наложените глоби, което обезсмисля нашата работа. Това доста ни демотивира. Имахме случай на намалена глоба на мобилен оператор за подвеждаща реклама от 1 млн. лв. на 50 хил. лв., което са жълти стотинки за тази компания“, каза още Марио Гаврилов.
Той допълни, че КЗК следи внимателно и пазара на електроенергия.
По започналата проверка за картел на пазара на горивата се очаква до месец – два да има конкретен резултат. До момента по проверката работят само експерти. КЗК не може да спре работа, докато народните представители отлагат избора на ново ръководство, заяви Гаврилов.
Той посочи още, че наличието на картел се доказва трудно, тъй като съдът често изисква преки конкретни доказателства, а подобни договорки се извършват на четири очи.
Вижте още видео материали в сайта на Bloomberg TV Bulgaria
преди 8 години Че цената им е по-евтина, а производителят е пак същият в повечето случаи отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години А какво му е лошото на модела със собствените марки? отговор Сигнализирай за неуместен коментар