Расте интересът към дуалното образование в България и от новата учебна година само по българо-швейцарския проект ДОМИНО ще има общо 17 училища и общо пет професии. Това съобщи на форум Петя Евтимова, ръководител на проекта, който помага за навлизането на дуалното обучение по швейцарски модел.
Това надхвърля плановете на проекта, който предвижда да приключи през 2019 година с десет професии и 15 училища, които прилагат дуално образование.
На форума "Дуалното обучение - конкурентно предимство за бизнеса" бяха представени ДОМИНО, както и проектите на Австрийската търговска камара и Германо-българската индустриално-търговска камара.
Училищата, които прилагат дуална форма на образование, вече виждат ползите от него, коментира Евтимова.
Училища и бизнеси във все повече градове се насочват към дуалното образование по ДОМИНО. От учебната 2016/17 година то ще навлезе в Бургас, Варна, Ямбол, Пловдив, Русе, Стара Загора, Добрич, Търговище, Сливен, Банкя.
Големите предизвикателства пред дуалното образование остават недоверието между бизнеса и училищата, притесненията на родители, ученици и родители, както и непознаването на дуалната система.
„Дуалното образование е доказало се в редица европейски страни и там, където се прилага успешно – Швейцария, Австрия и Германия, младежката безработица е една от най-ниските“, посочи Петя Евтимова.
По думите на Матия Порети, ръководител на Швейцарския офис за сътрудничество, при дуалното образование всички страни печелят - учениците, които получават професия, фирмите, които ще имат квалифицирани работници, и държавата, защото се гарантира просперитет.
Проектът ДОМИНО се изпълнява с финансовата подкрепа на Конфедерация Швейцария по Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Целта на проекта е не само навлизането на дуалното образование в България по швейцарски модел, а и подкрепа за страната да изработи свой собствен модел, съобразен с историческите и културните традиции.
В рамките на проекта се разработват нови учебни планове и програми, обучават се учители и наставници, както и експерти по дуално образование.