Около 320 хил. българи ще намерят препитание по морските ни курорти и туристическите обекти в страната това лято. Бизнесът не очаква да има проблеми с кадрите в пика на сезона - юли и август. Недостиг на спасители също не се очертава това лято, коментира за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
В момента курортите трескаво набират кадри, като има разминаване между търсенето и предлагането. Все още хотелите не са окончателно окомплектовани с кадри, а и не всички хора, които биха искали да работят лятото по морето, са декларирали за какви позиции и в кой период биха желали да работят.
Големите международни курорти разчитат на 95 процента на кадри от вътрешността на страната, а в обектите в малките населени места външните хора са до 5 процента. Освен това големите комплекси, както и 3-4-5-звездните хотели, поддържат целогодишна заетост на най-важните кадри от персонала си. По-малките хотели в периферията на Черноморието по-късно ще завършат с набирането на кадри, защото кандидатите по-късно се информират за свободните позиции. Там ще се разчита на работна ръка от вътрешността на страната.
За работа в туризма в България няма възраст
За работа в туризма в България няма възраст. 14-годишни ученици се възползват масово от възможността да работят до 22.00 часа в курортите, а възрастни жени плетат ръкавици за атракция на чужденците, коментира експертът.
Според Драганов туризмът е попрището, което вече мотивира българите в чужбина да се връщат като мениджъри в бранша или като предприемачи, връщат се и професионалисти - например големите имена в готварското изкуство.
В "генотипа" на българина е заложено да цени и да влага средства в образованието на децата си, което е предпоставка да имаме образовани кадри за бранша, а страната ни постепенно да се превръща в инкубатор за тях, смята Драганов.
Бизнесът също променя нагласата си и предоставя на кадрите си не само мотивация под формата на добра заплата, а и допълнителни екстри, сред които най-важното е отношението към работника.
Средно възнагражденията в туризма варират от 650 лв. до 12 000 лева
Средно възнагражденията в бранша варират от 650 лв. до 12 000 лева за различните позиции. Част от парите са от заплата, а друга - за квартира, храна, възможност за почивка на семейството, транспортни разходи, безплатен мобилен телефон, автомобил, кредитна корпоративна карта, не са за пренебрегване и високите обезщетения при евентуално напускане на работника, като те могат да достигнат и до три заплати.
Председателят на синдиката на туризма в България към КНСБ Татяна Джилянова коментира за БТА, че заплащането на трудовото възнаграждение в туризма трябва да излезе на светло, защото се обявяват заплати в стойности минимално 650 лева, а НСИ обявяват средна заплата за туризма от 520 лева. Тя отбеляза, че допълнителните бонуси са за мениджърския екип, а за изпълнителните кадри - социалната придобивка или бонуса е ваучери в размер на 60 лева и безплатен транспорт.
Драганов смята, че бизнесът вече е научен да поддържа банка с кадри и целогодишно да им плаща заплати - това важи не само за мениджърите и за средния персонал, но и за готвачи, камериерки, рецепционисти. Същевременно бизнесът е наясно и с това кои от бившите си кадри не би искал повторно да наеме, коментира той.
(БТА)
преди 8 години Черноморският туризъм в България в обозримо бъдеще няма да се превърне в притегателна точка за квалифицираните туристически кадри, като причините за това са две: изключително ниската добавена стойност, която произвежда морския туризъм и значително по- кратък туристически сезон от този в съседни държави.Активната туристическа дейност по българското Черноморие практически се осъществява около 3 месеца - от средата на юни до средата на септември. В атрактивните морски туристически дестинации туристическият сезон започва от края на март и завършва края на ноември. Морският туризъм е свързан с наличието на подходящи климатични условия- наличие на слънце. В съседните на България държави слънцето, обаче, е далеч повече, респ. туристическият сезон е с по- голяма продължителност. Държавата България трябва да промени стратегията си за популяризиране на туризма и да заложи на културния и природен туризъм, които е с далеч по- голям потенциал и може да осигури целогодишна туристическа активност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар