Около 10% от постъпилите над 20 хил. жалби и сигнали в Комисията за защита на потребителите през миналата година засягат онлайн сделки. Това заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Тъй като потребителите в сектора растат, увеличават се и жалбите. През първото тримесечие на тази година в КЗП са постъпили близо 700 жалби след онлайн покупки. Най-често хората се оплакват, че търговците не зачитат законното им право на отказ в 14-дневен срок, заяви Маргаритов пред телевизия „Евроком”.
Статистиката сочи, че намалява броят на нарушенията в сравнение с предходни периоди. Според Маргаритов засиленият контрол и наложените санкции способстват за това търговците да научават правилата, които са сравнително нови за България, и да формират съзнание, че трябва да ги спазват.
„Онлайн търговията и контролът върху нея са наш основен приоритет”, посочи Маргаритов, цитиран от пресцентъра на КЗП.
Вчера Комисията публикува адресите на онлайн търговци, срещу които за кратък период от време са постъпили значително количество жалби.
„Има различни клопки за подвеждане на потребителите“, предупреждава той. Организация за защита на потребителите от Великобритания е представила статистика, според която над 90% от хората, които пазаруват онлайн, се влияят от коментарите в социалните мрежи. „Това също донякъде е клопка, защото биха могли да се организират различни коментари”, каза Маргаритов.
Шефът на КЗП посъветва потребителите преди да купят, да проверят дали търговецът съществува реално, има ли информация за име, адрес и телефон. КЗП се е натъквала на случаи с търговци-фантоми, които подвеждат потребителите да поръчат и да платят нещо, което не им се доставя, а след това не могат да бъдат открити и се налага намесата на органите на реда.
Маргаритов изтъкна и някои от предимствата на онлайн търговията. Едно от тях е безусловното право на отказ от покупката в 14-дневен срок. Той потвърди, че в Европейския съюз важат единни правила по отношение на онлайн търговията.
Той предупреди, че не така стоят нещата при електронни магазини извън ЕС. Възможно е тяхната дейност да е подчинена на регулация, която не е чак толкова либерална по отношение сроковете за отказ и възможностите за връщане на пари.
Председателят на КЗП съобщи още, че вече е влязла в сила заповедта за забрана на т. нар. „такса дете” в заведение, за която Комисията се произнесе, че е нелоялна търговска практика.