Предизборната кампания остава 30 дни, ще се води само на български език, отразяването й ще може и да не се заплаща и отпада предишната идея социологическите проучвания да не се оповестяват по време на кампанията. Това реши окончателно парламентът при гласуването на второ четене на текстове от промените в Изборния кодекс, пише Dnes.bg.
Първоначално от ГЕРБ предлагаха предизборната кампанията да се намали на 21 дни. При гласуването днес "за" запазване на едномесечната кампания бяха 108 народни представители, 13 гласуваха "против", а петима се въздържаха.
Независимият депутат Велизар Енчев призова Цветан Цветанов да обясни защо от ГЕРБ първо са предложили това репресивно предложение към партиите с по-малък бюджет и сега го оттеглят. Той посочи, че причината ГЕРБ да се откаже от намаляване на кампанията е днешната среща в кабинета на председателя на Народното събрание Цецка Цачева с участието на министър-председателя Бойко Борисов.
В лично обяснение председателят на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов посочи, че са направили тези отстъпки, защото се стремят да постигат консенсус по текстовете. Партия ГЕРБ никога не се е стремяла да променя правилата на играта, защото ние можем да победим във всяка една игра, независимо кой е правил правилата, отбеляза той.
Народното събрание отхвърли възможността предизборната кампания да се води на друг език, когато е осигурен превод. По тази точка имаше две предложения, които бяха отхвърлени. Едното беше отправено от независимия народен представител Лютви Местан, който предложи в отделни случаи и при задължително осигурен превод на български език да се допуска ползване и на друг език.
Второто предложение беше отправено от народните представители от ПГ на ДПС в лицето не председателя на партията Мустафа Карадайъ. Той предложи в случаите, когато кампанията се води и на друг език, да се осигурява превод на български език. В отрицателен вот народният представител от ПГ на "Атака" Илиан Тодоров се обърна към ДПС с думите „Ако искате да говорите на турски, занимавайте си в Турция”.
Парламентът прие отразяването на предизборните кампании да става безплатно. С приетите промени печатните медии и онлайн новинарските услуги могат да предоставят безплатно отразяване на предизборната кампания на всички партии, коалиции и инициативни комитети, регистрирали кандидати.
Все пак остава възможността предизборните кампании да могат да бъдат отразявани и срещу заплащане. В промените е записано, че цените на отразяването не може да надвишават средните цени за търговска реклама за последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания.
В промените в ИК е записани, че в търговската реклама се забранява да се отправят политически внушения в полза или във вреда на една или друга партия, коалиция или инициативен комитет. Михаил Миков в отрицателен вот заяви, че БСП е гласувала против, защото собственици на медии заради услуги от едно или друго правителство ще могат да отразяват безплатно една кампания. "В случая това е ГЕРБ", заяви Миков.
Патриотичният фронт държи гласуването в чужбина да става само в посолства и консулства, каза Валери Симеонов, председател на Националния фронт за спасение на България и съпредседател на Патриотичния фронт.
Народното събрание отхвърли предложението социологически проучвания да не се оповестяват по време на предизборната кампания. С това остават старите правила при социологическите проучвания, с които резултати от допитвания до общественото мнение или на социологически проучвания по повод на изборите, извършено чрез медийна услуга или по друг начин може да се извършва до деня изборите. Остава забраната да не се оповестяват данни за такава медийна услуга и социологическо допитване в деня на изборите.
Още политически новини четете в Dnes.bg