Работни варианти на учебните програми по общообразователните предмети за трети, четвърти, седми, девети, десети, 11-и и 12-и клас са публикувани в сайта на Министерството на образованието и науката в раздела "Общо образование", в рубриката "Учебни програми", съобщи пресцентърът на МОН.
Новите учебни програми ще влизат в сила поетапно. През учебната 2016-2017 г. учениците в първи и пети клас ще учат по вече утвърдените нови програми. Одобрени са и програмите за втори, шести и осми клас, които влизат в сила през учебната 2017-2018 година.
В момента експертите от МОН продължават работата по програмите за останалите класове. По новите програми за трети, седми и девети клас ще се учи от учебната 2018-2019 година, за четвърти и десети клас - от 2019-2020 година, за 11-и - от учебната 2020-2021 година, за 12-и клас - от учебната 2021-2022 година.
Вариантите на програмите се публикуват сега в отговор на искането на учители, на социалните партньори и на родители да се представи цялостната визия за обучението по съответните предмети. Информацията е важна и за авторските колективи, които работят по изготвянето на новите учебници.
Същинското обществено обсъждане ще започне, когато се публикуват проектите за учебни програми за тези класове. В началото на 2017 г. ще бъдат публикувани проектите на програми за трети, седми и девети клас.
Кариерно ориентиране в ранна възраст, развиване на съвременни умения и компетенции като предприемачество, финансова грамотност и т. нар. „меки умения”, профилирана и професионална подготовка, прилагане на принципа „парите следват ученика”. Това са основните акценти в приетия вече закон, който влиза в сила на 1 август тази година, отчете Милена Дамянова, председател на Комисията по образование и наука към Народното събрание на форум, организиран от Българския форум на бизнес лидерите.
По отношение на Закона за професионалното образование и обучение са необходими съвместни усилия с бизнеса за въвеждането на дуалната система, подчерта Дамянова. Тя представи инициираните промени в Закона за висшето образование, част от които също целят да подобрят връзката му с пазара на труда.
Подобряването на връзката между бизнеса и образованието е заложено в редица от предприетите промени в училищата, тъй като ролята на компаниите е изключително съществена в светлината на подготовката на младите хора за реализация на пазара на труда, заяви Милена Дамянова.