Имуществена санкция от 1,8 млн. лв. наложи на „Лидл България ЕООД енд Ко“ КД за заблуждаваща реклама Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Санкцията е 0,35% от оборота на дружеството за предходната финансова година, информира Комисията.
Според КЗК провежданата от „Лидл“ рекламна кампания под мотото „Спечели 366 дни безплатно пазаруване в Lidl“ е с подвеждащи и непълни условия, а от страна на организатора на кампанията се демонстрира непоследователност в поведението, що се касае до обявяване на основни параметри на предложението като срок на кампанията, механизъм на участие в нея и др.
Съгласно представените Общи условия на кампанията, същата се провежда на два етапа, като при всеки един от тях има съществени разлики по отношение механизъм на участие (с или без покупка) и видове награди, които се дават при печалба.
Предвид обстоятелството, че посланието „Спечели 366 дни безплатно пазаруване” е комуникирано през целия период на кампанията и във всички рекламни материали, то същото може да се определи като невярно и заблуждаващо, тъй като внушението, което се прави от него, е за възможността да бъде спечелена голямата награда по време на цялата кампания, докато в действителност същата може да бъде спечелена само във втория етап на кампанията, казва КЗК.
Липсата на това съществено условие във всички материали е от естеството за доведе до объркване от страна на потребителя и оттам до невъзможност той да направи обоснован търговски избор, заявява антимонополният орган.
В становището, което „Лидл“ изпраща до КЗК, компанията изразява несъгласие с твърденията, които са изложени в конкретния сигнал до Комисията. Според търговската верига от общите условия на кампанията е видно, че в рамките на периода, през който същата се провежда, са ясно обособени два отделни етапа през 2015 година.
За да вземе участие в първата фаза, потребителят е трябвало да направи покупка в магазин на „Лидл“ за повече от 15 лева, да получи талони и да се регистрира на посочена страница, като предостави съответните данни. Конкретните условия за участие в етап 2 са получаване на талон на каса в магазин на „Лидл“ и регистрирането му с определени лични данни на страницата на кампанията.
Дружеството допълва, че никъде в тези конкретни условия за участие в етап 2 от кампанията не е заложена необходимостта от покупка, съответно стойност на покупка. В условията е залегнало, че от касата се получава талон (в единствено число) и за разлика от етап 1 не е развита възможност за получаване на повече от един талон, пише в становщето.
Според „Лидл“ нито един текст от условията не би заблудил потребителите. Като цяло веригата твърди, че изводът на Комисията за липсата на съществена информация е неправилен.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. От компанията потвърдиха пред Investor.bg, че "използваме всички законови начини за защита на интересите си пред компетентните институции както на национално, така и на европейско ниво, включително ще бъде разгледана възможността за предявяване на претенции за всички претърпени от Лидл вреди (в това число и имиджови)". От веригата изразяват увереност, че следващите инстанции, които ще разглеждат случая, ще проявят "истински професионализъм и обективност, за да го решат по начин, който няма да остави съмнения за прозрачността в действията на българските институции".
"Нескрито сме разочаровани от това решение на КЗК, което, по наше мнение, граничи с административен произвол. За съжаление то ни кара да разбираме защо други големи чуждестранни инвеститори от месеци изразяват голямото си безпокойство за критериите и начините, по които КЗК изпълнява функциите си", коментират още от компанията решението на комисията пред Investor.bg.
Веригата отказва на този етап да коментира в дълбочина "правните изводи" на комисията, които счита за незадълбочени и несъстоятелни.
"Достатъчно е да отбележим, че огромна част от представените от нас напълно относими аргументи изобщо не са били разгледани. С това си решение КЗК реално подценява над 1 500 000 български граждани, участвали в играта, които не са се заблудили и не са подали оплакване където и да било във връзка с конкретно твърдяното от КЗК нарушение за заблуждаваща реклама в производство, започнало по единичен, съвсем различен по естество, макар и също толкова несъстоятелен, сигнал".
*Актуализирано в 17,30 часа със становището на Лидл
преди 8 години Da ги глобяват и без това по голямата частот стоката им нестава за консумация. То за това и цената е по ниска на продаваното. Нито състава се проверява нито се знае дали не са презаварени сроковете на годност както се прави тука в Германия по складовете. ВЪН !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години КЗК/Комисията за Защита на Конкуренцията/ има огромната работа да глобява LIDL, че са подвели клиенти с играта си с талинчета, да глобява Blizoo, че за 3.96 не всички предлагани канали са HD, но не прави нищо за да глоби Лукойл или OMVнапример за еднаквите цени през миналите години, Щото 0.35% от оборота на Лукойл са окло 28 млн. лв... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Пазарувам предимно от ЛИДЛ и КАУФЛАНД и ако ги изгонят не знам какво ще правя. Забелязвам, че много стоки от първа необходимост са вече по-евтини в Германия като мляко, кашкавал(сирене), пилешко, свински, дрехи, и не само в ЛИДЛ, а и в други вериги - АЛДИ, КАУФХОФ ... Изгонете ЛИДЛ за да си развяват байрака нашите мутри. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Бой по антенките! Доколкото знам, имаше някакъв закон, според който наградите в подобни томболи, обвързани с покупка не може да надвишава два пъти стойността на купения продукт. За това повечето подобни томболи си пише "НЕ Е ОБВЪРЗАНО С ПОКУПКА". Лидлите обаче са решили да врътнат закона, като първи етап е обвързан с покупка а наградата е талон. Втори етап не е обвързан с покупка, ама ти трябва талон. Сега на това му се вика хитрата сврака, с двата крака. Да им е честито, да знаят друг път, че и в България все пак е добре да се спазва закона и да не се правят тънки виенски отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Лидл са едни от малкото светсни магазини у нас. Под свестни разбирам качествени стоки на нормални цени, но това не значи че не могат да сгрешат. Глобата обаче е сериозна и дори прекалено сурова за подобно нещо, което са направили.По-скоро прилича на разчистване на сметки от конкуренцията. А в БГ-то имаме бол мизерни вериги магазини, но най-зле са местните регионални вериги, там се продават основно *** местно производство, които дори са опасни за здравето. Не искам да коментирам конкретни имена на вериги, но има такива в които вече не стъпвам, няма и да стъпя. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Дааа! Биите ги гадните капиталисти! Че иначе нашите другари от Фантастико и ... може да не издържат на конкуренцията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар