Автор: Никола Димитров
Европейският съюз започва да събира информация за пътуващите със самолет по американски и канадски модел, след като днес Европейският парламент отстъпи от резервите си, че така личният им живот ще излезе на показ.
Евродепутатите 5 години блокираха директивата заради опасения за личната неприкосновеност на гражданите, но отстъпиха под натиска на правителствата след атентатите в Париж и Брюксел.
Новото законодателство, което се нуждае само от формално одобрение от Съвета на ЕС, за да влезе в сила, ще позволи събирането и използването на резервационните данни на пътниците, пристигащи и заминаващи от ЕС. Правителствата ще имат възможност да го разширят и за вътрешноевропейските дестинации, само като информират за това Европейската комисия.
Информацията, събирана чрез авиокомпаниите и турагенциите, ще се използва за разследване на тероризъм и на тежки криминални престъпления като трафик на хора, оръжие и наркотици, организирана престъпност и пране на пари.
Превозвачите ще предават данни за самоличността, бордните предпочитания, начина на плащане и пътуването на всички пътници, излитащи или кацащи на европейски летища към и от дестинации извън Съюза. Информацията, която ще се събира, включва дата на раждане, пол, адрес, телефон, IP адрес (ако резервацията е направена онлайн), номер на банкова карта, както и избрано място в самолета, предпочитания за храната на борда, наемане на хотел или автомобил и др.
Службите ще могат да ги ползват свободно 1 г., след което те ще стават анонимни и през следващите 4 г. конкретната самоличност на пътника ще може да се изисква само при разследване на конкретни престъпления. Данните ще се съхраняват от властите в страната, в която е направена резервацията за съответния полет или тази, до която той се извършва. Те ще могат да се предоставят на органите в други еврочленки при поискване от тяхна страна.
„Данните ще бъдат използвани за строго специфични цели и от високо обучени специалисти, които знаят какво търсят“, заяви евродепутатът Тимъти Киркоп, който преговаряше по директивата от името на Европарламента.
Киркоп добави, че очаква почти всички правителства да се възползват от възможността да следят и вътрешноевропейските полети, тъй като без тях новото законодателство няма да е ефективно. Британският евродепутат обясни, че джихадистите, връщащи се от Сирия най-често минават първо през скандинавски летища, след това до Южна Европа и правят поне още едно прекачване, преди да се върнат в родината си. Така властите често им губят дирите и дори не знаят, че те са се върнали. Трафикантите можели да се открият по ползването на общи телефони или пък по навиците им да избират място в самолета.
Директивата забранява събирането на информация за сексуална ориентация, религиозна и етническа принадлежност, здравен статус, политически възгледи и синдикално членство.
Заради 5-годишното блокиране на директивата в парламента повечето правителства приеха национално законодателство за събиране на тази информация и имат готовност да започнат веднага да прилагат новите европейски правила, без да е нужно 2 г. да адаптират собствените си закони към него.
17 държави, включително България, са получили финансиране от Европейската комисия, за да инсталират системата за обработка на данните, известна още като PNR.
ЕП прие и нови правила за съхраняване и обработка на личните данни, която описва правилата за използване на такава информация от полицейските и следствени власти, постановява правото да бъдеш забравен в интернет, задължава изискване на съгласие от собственика на данните за тяхната обработка от страна на властите и на бизнес оператори. Въвежда се и задължение при кражба на лични данни в резултат от хакерска атака засегнатите да бъдат информирани за това.