Бизнес климатът в България се подобрява за трети пореден месец през март, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ).
През третия месец на годината общият показател на бизнес климата у нас се покачва с 1,6 пункта спрямо февруари, когато бе отчетено месечно нарастване с 0,5 пункта. През януари повишението беше с 0,6 пункта. Подобряването на общия бизнес климат в страната се обяснява с по-благоприятните мнения на стопанските ръководители в промишлеността, строителството и търговията на дребно.
Бизнес климатът в промишлеността нараства с 2,9 пункта в сравнение с февруари. Настоящата производствена активност обаче се оценява като леко намалена, като и очакванията за дейността през следващите три месеца са по-резервирани. Въпреки това бизнес климатът в индустрията е най-висок от 2008 г.
Бизнес климат в индустрията - най-висок от 2008 г; все по-големи проблеми с работната ръка https://t.co/zR4D5aAD16 pic.twitter.com/Q4FQJBIeLE
— Latchezar Bogdanov (@LuchoBogdanov) March 29, 2016
Основните пречки за развитието на бизнеса в отрасъла продължават да бъдат свързани с несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене от страната, посочени съответно от 54,8 и 29,8% от предприятията.
Относно продажните цени в промишлеността мениджърите предвиждат те да останат без промяна през следващите три месеца.
През март бизнес климатът в строителството се увеличава с 2,4 пункта. Според строителните предприемачи настоящата активност в сектора се подобрява в сравнение с предходния месец. Прогнозите им за следващите три месеца също остават оптимистични.
Факторът, затрудняващ в най-голяма степен дейността в отрасъла, остава несигурната икономическа среда. На второ и трето място са конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене.
По отношение на продажните цени в строителството по-голямата част от мениджърите очакват запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
В търговията на дребно бизнес климатът нараства с 1,0 пункт спрямо февруари. Освен това прогнозите на търговците на дребно за обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца се подобряват.
Най-сериозният проблем за развитието на дейността в отрасъла продължава да бъде свързан с конкуренцията в бранша. През последния месец анкетата регистрира засилване на негативното влияние на фактора „недостатъчно търсене“, който измества на трето място фактора „несигурна икономическа среда“.
Очакванията на търговците за продажните цени в отрасъла са те да останат без промяна през следващите три месеца.
Спад регистрира единствено бизнес климатът в сектора на услугите – той намалява с 1,3 пункта. По отношение на настоящото търсене на услуги мненията на мениджърите са по-резервирани, докато очакванията им за следващите три месеца остават благоприятни.
Основните пречки за развитието на бизнеса в отрасъла остават несигурната икономическа среда и конкуренцията в бранша.
Относно продажните цени в сектора мениджърите очакват запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.