IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

КС: Няма разграничителни критерии между двата здравни пакета

Критериите за разделянето им трябва да бъдат записани в закон, а не в наредба, посочват магистратите

18:12 | 10.03.16 г. 1
Автор - снимка
Редактор
КС: Няма разграничителни критерии между двата здравни пакета

Според магистратите в отменената от Конституционния съд промяна в Закона за здравното осигуряване, предложена от Петър Московне се съдържат разграничителни критерии между двата здравни пакета (основен и допълнителен). 

Един от основните мотиви на Конституционния съд, с който отмени промяната, е фактут, че критериите за разделяне на медицинските дейности в основен и допълнителен пакет трябва да бъдат записани в закон, а не в наредба. 

Решението с мотивите на магистратите, което бе подписано с особено мнение от съдия Филип Димитров, е публикувано днес на сайта на КС.

В мотивите си съдът отбелязва, че докато в стария вариант на закона е имало дефиниция за „основен“ пакет дейност, покриван от НЗОК, то след измененията тя е заличена, а в ЗЗО липсва легално определение на понятията „основен“ и „допълнителен“, които да дадат представа какво е същностното им съдържание и каква е разликата между тях.

„Както в оспорения чл. 45, ал. 2 ЗЗО, така и в целия закон не се съдържат разграничителните критерии между двата пакета, не е посочена разликата между тях, в кои случаи осигурените лица ще имат право да ползват дейности от медицинската помощ, включена в „основния” пакет, а в кои случаи ще „попадат” в „допълнителния” пакет, както и по какъв начин и при какви обстоятелства те ще преминават от единия пакет в другия. На практика чл. 45, ал. 2 ЗЗО дава само наименованията на новите пакети без уредба на съдържанието им. На законово ниво остава неясно какви ще бъдат последиците за осигурените лица“, пишат в мотивите си за решението от КС. 

Критериите за разделянето на единния основен пакет на два нови пакета не са изяснени и в дебатите от пленарните заседания на Народното събрание при обсъждане на законопроекта, посочват още от КС.

"Разпоредбата на чл. 45, ал. 2 ЗЗО противоречи на принципа на правовата държава и защото е неясна, и не само създава предпоставки за противоречиво правоприлагане, а и дава възможност да се запълва с различно съдържание сега или в бъдеще. Законът не изяснява на каква основа трябва да се направи разграничението между двата пакета и какви са целените последици от него", се посочва още в мотивите към решението.

Съществуващата неяснота относно критериите за разграничение на пакетите и последиците от това предопределя и непълнотата на уредбата относно финансовото обезпечаване на медицинските дейности и особено за допълнителния пакет. Това води до затруднения на гражданите да се ориентират в уредбата и да упражняват правото си на здравно осигуряване и на изпълнителите на медицинска помощ, които трябва да прилагат пакетите, отбелязват от Конституционния съд.

Магистратите подчертават в становището си, че основните обществени отношения, свързани с правото на здравно осигуряване, трябва да бъдат уредени със закон, като уреждането на условията и реда не може да става с подзаконов нормативен акт и то с наредба на едноличен държавен орган. „В случая, уредбата им с подзаконов нормативен акт, с предвидената за пръв път възможност за ежегодно актуализиране, прави уредбата временна, нестабилна и нетрайна“, смятат от КС.

Конституционният съд не смята, че критериите за разделяне на два пакета и последиците от това, е невъзможно да бъдат уредени в закон поради динамичност на материята и това трябва да стане с наредба, като предимство на която, при това, се изтъква въведената за пръв път възможност ежегодно да бъде актуализирана от издателя й.

"Нещо повече, след като уредбата може да се извърши еднолично от министъра на здравеопазването с наредба, на още по-голямо основание тя може са се извърши в синтезиран вид от парламента. Материята, свързана с основното право на гражданите на достъпна медицинска помощ, не е по-динамична от материите, свързани с останалите основни права, за да е налице изключение, което да налага подзаконова уредба", аргументират се конституционните съдии.

Според съдиите липсата на законова уредба на основни обществени отношения противоречи и на принципа за разделение на властите, тъй като се възлага на орган на изпълнителната власт да осъществи дейност, която е от компетентността на Народното събрание.

Законодателната празнота не може да бъде запълнена от подзаконов нормативен акт, стратегия или концепция. Приетото законодателно решение за директното възлагане на подзаконова нормотворческа компетентност на министъра на здравеопазването относно материя, която подлежи на регламентация единствено със закон, не удовлетворява конституционните изисквания на чл. 8 и чл. 52, ал. 1 от Конституцията и на тези основания следва да бъде обявена за противоконституционна“, смятат от КС.

Заради решението на съда от БСП и ДПС поискаха оставката на здравния министър Петър Москов. Той обаче обяви, че текстовете за двата здравни пакета ще бъдат пренаписани и отново внесени за разглеждане. Премиерът Бойко Борисов подкрепи Москов и отхвърли искането за оставката му.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:54 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
aav
преди 8 години
Както се очакваше Москов се ***. Лошото е че този некадърник омаза всичко и всички сме потърпевши
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още