IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" ще бъде закрита

Депутати от ГЕРБ предлагат дейността ѝ да се прехвърли към пътната агенция, което обяснява спирането на големите търгове

08:01 | 10.03.16 г. 1
Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" ще бъде закрита

Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП) вероятно ще бъде закрита, а дейността ѝ – прехвърлена към Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Това обяснява внезапното прекратяване на двете най-големи инфраструктурни обществени поръчки на компанията – за тунела „Железница“, който е част от недостроения участък на магистрала „Струма“, и за двете отсечки от магистрала „Хемус“, за които дори бяха избрани изпълнители.

Предложението за закриване на компанията е на група депутати от ГЕРБ, които са внесли за разглеждане от Народното събрание промени в Закона за пътищата. Текстовете са публикувани на сайта на парламента.

НКСИП беше създадена през 2011 г. с поправки в Закона за пътищата като държавно предприятие, подчинено на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Дейността на компанията е фокусирана върху проектирането, финансирането и изграждането на магистралите „Струма“, „Хемус“ и „Черно море“.

От Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) коментираха за Investor.bg, че подкрепят направените предложения за законови промени, както и че ще приведат в действие решението на парламента. Ведомството изтъква, че прехвърлянето на проектите на НКСИП към пътната агенция няма да повлияе негативно на тяхната реализация, а ще способства за по-доброто им изпълнение предвид капацитета на агенцията.

Прекратяването на търговете

Процедурата за строителството на 60 км от магистрала „Хемус“ беше прекратена по нареждане на премиера Бойко Борисов, въпреки че вече бяха избрани изпълнители. Той поиска да бъдат отстранени всякакви съмнения по въпроса за разпределението на държавните поръчки заради подозрения за действителните собственици на избраните изпълнители на двата лота.

В края на декември НКСИП определи консорциума „АМ Хемус Лот 1“, в който участват „Джи Пи Груп” ООД, „Конструксионес Табоада и Рамос“ ООД, „МР Сивил Уъркс“ ООД и „Трансконсулт-22“ ООД, за строител на лот 1 на „Хемус“ (от Ябланица до разклона за Угърчин), а обединението „ПСТ Хемус 2“, в което участват „ПСТ Груп“ ЕАД, „Хидрострой“ АД, „Пътстрой Бургас“ ЕООД и „Евро Алианс Тунели“ АД, за изпълнител на отсечката от разклона за Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч.

Премиерът Бойко Борисов коментира, че решението му за спиране на поръчките е свързано с публикациите за близост на избраните изпълнители до депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на „Лукойл“ Валентин Златев.

НКСИП уважи искането на премиера и прекрати търга с формален мотив липса на финансиране от новата оперативна програма „Транспорт“ 2014-2020 г. Консорциумите, както и дисквалифицираната турска фирма „Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет” АД, подадоха жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу решението на НКСИП за прекратяване на процедурата. По тези жалби се очаква Комисията да се произнесе до края на този месец. Вчера антимонополното ведомство е разгледало жалбите на открито заседание, става ясно от сайта на институцията.

Междувременно антимонополната комисия е прекратила производството срещу националната компания, което се водеше заради жалби на турската фирма „Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет” АД и на италианската „Серенисима Конструциони” СПА, които участваха в търга, срещу избора на изпълнители. Мотивът на институцията е, че още не се е произнесла по жалбите срещу прекратяването на процедурата.

Няколко дни след спирането на търга за „Хемус“ НКСИП прекрати и процедурата за тунела „Железница“, която беше обявена в края на миналата година при индикативен бюджет от 250 млн. лева. Основният мотив – необходимост от допълнителни чертежи и жалба в КЗК.

Жалбата се оказа внесена от фирмата „СиГ Груп“, която няма нищо общо със строителството, а се занимава с ресторантьорска дейност. Компанията атакува разяснения на НКСИП по търга, но така и не стана ясно кои точно.

От публикувано вчера определение на КЗК става ясно, че жалбата на „СиГ Груп“ е отхвърлена. Антимонополното ведомство посочва в определението си, че не може да реши спора по същество и не може да се направи обосновано заключение доколко завършването на процедурата ще наруши интересите на жалбоподателя. Заключението на Комисията е, че спирането на поръчката ще окаже негативно въздействие върху възложителя и обществото, но възложителят така или иначе сам избра да не продължава с търга.

Какво предлагат депутатите

Народните представители предлагат дейността и всички активи на националната компания да се поемат от Агенция „Пътна инфраструктура“, като изтъкват нейния експертен потенциал и опита ѝ в управлението на пътната инфраструктура.

Основният мотив за предложението на депутатите е свързан с концентрирането в една структура на дейностите по финансиране, изграждане и управление на ключови обекти от пътната инфраструктура в България.

Те изтъкват и заключенията от анализа на Световната банка за инфраструктурата от 2015 г., според които пътната агенция и националната компания трябва да бъдат обединени, за да се намали фрагментацията на управление.

Депутатите предлагат пътната агенция да довърши всички открити от националната компания обществени поръчки за обекти, финансирани от новата оперативна програма „Транспорт“. Останалите процедури се предвижда да бъдат прекратени и обявени наново от Агенцията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:59 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 0
redcretin
преди 8 години
На нейно място се открива национална компания "Поемане на нов дълг"...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още