Парламентът не прие жп линиите втора категория - публична държавна собственост, да могат да се отдават на концесия. Предложението беше направено от Георги Свиленски, Димитър Горов и Георги Търновалийски от БСП и отхвърлено на второ четене с 21 гласа "за", 19 "против" и 33 въздържали се, предаде БТА.
Таксите за пакета за минимален достъп и за достъп до железопътната инфраструктура, която свързва обслужващи съоръжения, се определят на равнището на преките разходи, направени за извършването на влаковата услуга, решиха депутатите.
Отхвърлено беше и предложението на Георги Свиленски разписанията на автобусните линии от републиканската и областните транспортни схеми да се координират с разписанията на бързите и пътническите влакове с цел постигане на интермодалност и недопускане на нелоялна конкуренция.
Клавдия Григорова-Ганчева (ГЕРБ) посочи, че текстовете за изготвянето на графика на влаковете се съдържат в наредба и не следва да бъдат пренасяни в закона.
Димитър Байрактаров изрази подкрепата на Патриотичния фронт за предложението на Свиленски за координиране на разписанието. "ЖП-то страда от липса на скорост, но като му отнемем и пътниците, ще трябва да го закрием", коментира той.
Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" се ръководи и представлява от изпълнителен директор, който се назначава от министъра на транспорта, записаха още депутатите.
С промените в Закона за железопътния транспорт се утвърждава независимостта на регулаторния орган и се разширяват неговите правомощия с цел гарантиране на ефикасно управление и справедливо и недискриминационно използване на железопътната инфраструктура. Въвеждат се изискванията на европейска директива, която поставя разграничение между предоставянето на транспортни услуги и експлоатацията на обслужващи съоръжения.
Измененията въвеждат в българското законодателство и липсваща разпоредба за използване на електронна товарителница при железопътен превоз на товари.
Гласуването на измененията в Закона за железопътния транспорт на второ четене ще продължи утре.