Три от държавните предприятия под шапката на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) са подали общо седем проекта на стойност над 430 млн. евро за финансиране по втората покана на Механизма за свързване на Европа (Connecting Europe) за сектор транспорт, съобщават от транспортното министерство.
Срокът за прием на документи по тази покана изтече на 16 февруари.
Същевременно за този прием Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и структурите под неговата шапка не са подали проекти, уточняват от ведомството за Investor.bg. Агенцията „Пътна инфраструктура“ се подготвя да кандидатства по следващата покана за транспортния сектор, която ще бъде отворена след няколко месеца.
Транспортното министерство очаква резултатите от оценката на проектите да бъдат обявени в средата на годината.
В железопътния сектор Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) кандидатства с проекти за модернизация на жп отсечките Волуяк – Драгоман и Костенец – Септември, както и за изграждане на ERTMS по жп направлението София – Перник – Радомир – Кулата. Общата стойност на подадените три железопътни проекта е малко над 230 млн. евро.
За жп линията София – Драгоман се предвижда отстраняване на по-тесните участъци и свързване на липсващите участъци, както и подобряване на оперативната съвместимост с по транспортния коридор с европейската мрежа. Процесът по модернизация включва отчужденията, строителството и надзора на дейностите, археологическите проучвания и т.н. Общият бюджет на проекта е близо 168 млн. евро, като се търси 85% съфинансиране от Механизма.
За жп линията София – Перник – Радомир – Кулата се предвижда да се изпълнят европейските изисквания по отношение на оперативната съвместимост. Планира се да се внедри единна система за управление на железопътния трафик по направлението. Бюджетът на проекта е малко над 62 млн. евро, а исканото съфинансиране също е 85%.
За жп линията Костенец – Септември се предвижда пъвна модернизация, като стойността на проекта е над 184,6 млн. евро, а исканото съфинансиране – 85%.
Държавното предприятия „Ръководство на въздушното движение“ (РВД), в партньорство с още 13 европейски държави - Гърция, Франция, Чехия, Хърватска, Унгария, Литва, Румъния, Полша, Португалия, Естония, България, Словакия, Холандия и Великобритания, кандидатства по съвместен проект за управление на въздушното движение. Дружеството участва в дейностите, свързани с изграждане на мрежа за сътрудничество при управление на въздушното движение и изграждане на система за широкообхватно управление на обмяната на въздушна информация.
Стойността на българското участие в проекта е 3,6 млн. евро, като се иска 85% европейско съфинансиране. Общата стойност на проекта е малко под 156 млн. евро.
Във водния сектор са подадени три проекта на обща стойност 10 млн. евро. Проект “Rix Comex” предвижда идентифициране и прилагане на речни информационни услуги на ниво коридор. Страни партньори в проекта са Унгария, Словакия, Хърватска и Чехия.
Общият бюджет на проекта е над 6,7 млн. евро, като делът на „Пристанищна инфраструктура“ е 384 хил. евро. Исканото съфинансиране от Механизма е 85%.
Вторият проект, подаден от Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“, е “Bulris Evolution”, който цели да бъдат надградени дейностите по предишните проекти “IRIS Europe 3” и BULRIS, свързани с речните информационни системи за управление на корабоплаването по река Дунав. Общият бюджет на проекта е над 2,8 млн. евро. Исканото съфинансиране от ЕС възлиза на 85%
Третият проект “Vidin Connect” е за провеждане на предпроектно проучване за изграждане на интермодален терминал във Видин. Предвижда се изпълнението му да приключи в края на 2018 г., като общата стойност на дейностите се изчислява на малко 595 хил. евро. Търсеното съфинансиране отново е 85%.