В условия на пазарна икономика няма държавен орган и институция, който да може да определя надценката на търговците. Вариантът е да има държавна намеса, но това е въпрос на политически избор какъв модел да бъде прилаган, каза говорителят на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов пред bTV.
Регулации на пазара на горива има например в Австрия, припомни още Гаврилов.
Неговият коментар беше направен по повод съмненията за наличие на картел на пазара на горива у нас, породени от високите цени по бензиностанциите. Цените у нас са високи - третите най-високи в ЕС след Малта и Дания преди облагане с акциз и ДДС или с 10% над средното за общността.
В същото време цената на електроенергията е една от най-евтините - с 40% под средното за ЕС, посочи от своя страна бившият енергиен министър Трайчо Трайков, който също участваше в дискусията. "Не апелирам за регулиране на един вече свободен пазар", каза той и обясни, че ролята на държавата е да запази пазара именно свободен.
Според Трайков "нормалната" цена на горивата е под средното за ЕС и "горе-долу това, което е във Варна". 20-30 стотинки са между 1/3 и 1/4 от цената на горивата без акциз и ДДС, изчисли още бившият енергиен министър.
КЗК е извършила по-голямата част от заключенията си по секторния анализ на пазара за горива у нас, каза Марио Гаврилов. Той припомни, че преди три години регулаторът е открил проблеми на този пазар и ще бъде интересно дали препоръките на Комисията са спазени.
От пет години КЗК предлага да бъде въведена лична наказателна отговорност при картелни договорки. Подобна е практиката в много държави от ЕС, но подобен законопроект не е внесен в парламента, каза още говорителят на регулатора.
Ако Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) открие картел на пазара за горива, цените ще паднат, защото на участниците ще им стане по-евтино да играят по правилата, смята още Трайчо Трайков. "Една глоба от 10% върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка", каза той.
По отношение на тезата, че производствените разходи в България са високи и това играе роля и върху цената на бензините у нас, Трайков беше категоричен, че този проблем би могъл да се регулира чрез внос. "Явно по някакви причини на вноса му се пречи или не е възможен", каза той.
Два са възможните проблеми пред вноса - собствеността на акцизните складове и договорки между доминиращите играчи на пазара, смята още бившият енергиен министър.
преди 8 години "КЗК: В пазарна икономика държавата не влияе върху търговските надценки.Държавата трябва да прилага мерки, които да запазят пазара свободен, обясни бившият енергиен министър Трайчо Трайков"От ей такива общи приказки си патят хората в територията България. Пазарна икономика означава свободна (съвършена) конкуренция - моля авторите на статията да си отворят учебниците по икономикс и да видят как се дефинира това. В една държава няма само един пазар, а множество. Една част са конкурентни, друга част са естествени монополи - електропроизводство, електроразпределение, жп транспорт, и т.н. Други се създават или поддържат изкуствено от заинтересовани лица. За мен лично пазарът на горива в България е всичко друго, но не и конкурентен, по-скоро има елементи на монопол, естествено не в чист вид. Това означава, че държавата ТРЯБВА да се намесва активно на този пазар, за да защити слабата страна - т.е. потребителя, от хищническото извличане на монополна печалба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години В щатите един го съдят защото вдигнал цената на едно хапче от 30 на 700$. И там е пазарна икономика, защо там го съдят , а в бг да не можем да ги съдим отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години А България е чист пример за пазарна икономика, нали? Всички институции са пълни с некадърна ***, която живее на гърба на обикновените хора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар