Две нови комисии – медицинска и социална, ще правят експертиза на работоспособността на хората с увреждания, ще се прилага нов метод, който ще оценява остатъчната трудоспособност на лицето с увреждане, а не намалената. Прави се разлика между осигурени лица с увреждания в трудоспособна възраст и такива, които не са в трудоспособна възраст. Това са ключовите промени в дългоочакваната реформа на системата за ТЕЛК-те.
Социалният министър Ивайло Калфин представи пред депутатите от комисията по труда и социалната политика идейния проект за реформата, която трябва да замени настоящата система.
Вицепремиерът уточни, че промените са насочени не към фискални цели, а към обективност и прозрачност при разходването на публичния ресурс, както и към социално включване.
Първата комисия ще прави медицинската експертиза и ще е към здравното министерство. Именно тя ще е по модела на СЗО и ще оценява остатъчната функционалност на лицето с увреждане, а не намалената. След становището на медицинската експертиза оценката преминава в ръцете на социалната, която наред с контролните функции ще дава и индивидуализирани решения за социалните придобивки.
Втората комисия ще има за задача да ограничи злоупотребите, доколкото тя ще може да оценява решението на първата комисия и ще индивидуализира препоръките – да каже за конкретното лице с дадено увреждане какво ще следва – тип работа, която да може да работи, допълнителна квалификация и др.
В социалната комисия ще има представители на няколко различни институции – лекар, застраховател, експерт по трудова медицина. Елементът на корупция се свежда до минимум, каза Калфин в отговор на въпрос на Investor.bg. По думите му едва ли някой би корумпирал няколко институции, медицинската експертиза и втората комисия, което според него няма как да стане.
Децата и пенсионерите с увреждания след медицинската експертиза ще се изпращат автоматично в социалната. Хората в трудоспособна възраст обаче ще минават през оценка на работоспособността. Предвижданите засега варианти за тези лица са възможност да се върнат на същото работно място, на което са работили преди намалената работоспособност, възможност за допълнителна квалификация или пък рехабилитация чрез системата на НОИ.
Комисията ще преценява каква трудоспособност има лицето и ща дава препоръка за това каква работа може да върши. Целта е лицето да се социализира и да се върне на пазара на труда, но във всички случаи няма сами да си търсят работа, а ще им се помага, посочи Калфин пред депутатите.
Втората социална комисия ще се намира в НОИ, защото има мрежа от регионални структури, а и е най-логично там да се извършва социалната и трудова експертиза.
По отношение на заварените инвалидни пенсии Калфин обясни, че едва ли ще се налага преразглеждане, ще се разчита на явяване на лицата при преосвидетелстване.
Калфин уточни, че очаква и официални предложения от работодателите какви стимули биха посочили, за да наемат на работа хора с намалена работоспособност. По думите му има достатъчно публичен ресурс, който би могъл да се насочи за това, тъй като сега не се използва ефективно чрез субсидираната заетост.
Вицепремиерът заяви, че сега стартира широко обществено обсъждане и предложената концепция ще стане част от законодателството само след уверение, че това е правилният път.
преди 8 години Съгласна съм, че вместо да се отпускат минимални пенсии за хората с увреждания, те трябва да бъдат интегрирани в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Отнемането на инвалидни пенсии на хората с увреждания, които работят е противоконституционно!В реформата, предложена от управляващите в системата на ТЕЛК се прекарва идеята за ограничаване или отнемане на правото на пенсия в случаите, когато хората с увреждания получават доходи от трудова дейност. В Конституцията на РБ България обаче, правото на пенсия, при възникване на определени обстоятелства, предвидени в Закона за пенсиите, е гарантирано като вид осигурително право, без упражняването му да е поставено в зависимост от упражняването на друго основно право, каквото е правото на труд. При настъпване на определени условия, правото на пенсия възниква в цялото свое съдържание, вкл. от гледище на размера на дължимата пенсия. В Конституцията не се съдържа никакво основание, което да оправдава каквото и да било ограничение на правото да получаване на пенсия при възникване на условията ,определени в Закона за пенсиите. Правото на обществено осигуряване е отделно конституционно право и се гарантира и защитава от Конституцията самостоятелно, както и правото на труд. УПРАЖНЯВАНЕТО НА ВСЯКО ОТ ТЕЗИ ПРАВА НЕ Е ПОСТАВЕНО В ЗАВИСИМОСТ ОТ УПРАЖНЯВАНЕТО НА ДРУГОТО. Подобен казус е разглеждан от Конституционния съд през 1997г. и решението е обнародвано в ДВ бр.89 от 07.10.1997. отговор Сигнализирай за неуместен коментар