Електроразпределителните дружества изготвиха стандартизираните си товарови профили в срок (до 31 януари 2016 година), става ясно от съобщения на сайтовете на дружествата. Всички дружества имат по един профил за улично осветление и няколко за стопански и битови потребители.
ЧЕЗ България е разработило общо осем стандартизирани товарови профила, от които пет за стопански потребители и два за битовите.
От дружеството уточняват, че при разработването на профилите е използван статичен метод, който е изграден на базата на широк набор от реално измерени данни за представителна извадка от група потребители в 450 точки на доставка на територията на Западна България. Подобен е моделът, използван в Германия, Чехия, Словакия и други европейски държави, допълват от дружеството.
Основен фактор при разработването на профилите на битовите клиенти на EVN България пък е начинът на отопление, защото той играе и основната роля при потреблението. За стопанските потребители профилите са определени на базата на производствения цикъл.Три са предложенията на дружеството за битовите потребители и общо пет - за стопанските.
Интересен подход е избрало Енерго Про Мрежи. Профилите са разработени на базата на големината на населеното място - до и над 30 хил. жители. За стопанските потребители е предвидено още разграничаване не само в зависимост от това в колко голям град оперират, но и какъв е делът на ползваната нощна енергия - до и над 40%.
Така дружеството има четири профила за стопанските и два профила за битовите си потребители.
Стандартизираните товарови профили всъщност представляват таблици с коефициенти, които да покажат какво е разпределението на потреблението за абонатите, които нямат електромери с почасов отчет. Те са едно от основните изисквания за отварянето на електроенергийния пазар, защото на тяхна база търговците на електроенергия ще могат да отправят оферти към потребителите.
Профилите са за една календарна година и трябва да бъдат депозирани пред Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Регулаторът има срок от един месец, за да се произнесе по предложенията. Ако има допълнителни указания, самите дружества ще имат срок от един месец, за да направят нужните корекции, уточниха пред Investor.bg от Комисията.
Очакванията са, че реално до 1 април 2016 година ще бъде реализирана поредната важна крачка за пълната либерализация на електроенергийния пазар у нас - окончателно изготвени стандартизирани товарови профили.
Остава обаче да бъде избран и моделът на ценообразуване, както и защитата на уязвимите потребители, което трябва да се случи до края на април.
преди 8 години Една безплатна идея за разпределителите - електромери зареждани с предплатени киловатчасове - по електронен път, с ваучери, с код и т.нНяма инкасатори, няма неплатен ток, намалени разходи, удобство за хората в отдалечени райони и т.н отговор Сигнализирай за неуместен коментар