Ще се разработват общински, областни и национални програми и стратегии за защита при бедствия. Това предвиждат предложения на Министерския съвет за промени на Закона за защита при бедствия, внесени за разглеждане от Народното събрание.
Предвижда се и създаване на съвети за намаляване на риска от бедствия към Министерския съвет, областните управители и кметовете на общини, които ще изпълняват ролята на платформи за намаляване на риска от бедствия на съответните нива.
С промените се регламентира също минимален процент от средствата от резерва за непредвидени и/или неотложни разходи за финансиране на превантивни дейности и дейности по подготовка за реагиране.
В стратегиите ще се прави анализ на средата, ще се набелязват мерки за намаляване на риска от бедствия и ще се подготви план за действие.
Националната стратегия трябва да бъде одобрена от Министерския съвет, като срокът й на изпълнение се планира да е минимум 10 години. За изпълнението й се предвижда да се подготвят годишни планове, а финансирането на дейностите се предвижда да идва от бюджета на съответните институции, като ще се планира финансирането на дейностите с година напред.
Подобна е процедурата за приемане и на областните и общински програми за защита при бедствия, които обаче ще се одобряват и отменят от съответно областните управители и общинските съвети, които ще отговарят и за съответните годишни планове за изпълнение на програмите.
С промените в закона се въвежда и ранно предупреждение. В общини с население до 20 хил. души задължително ще се създават доброволни отряди в случай на бедствия.
Законът предвижда освен това фирмите да създават доброволни отряди за своя сметка, като служителите и работниците ще могат да бъдат освобождавани за участие във формированието.