Тежка работа предстои на шефа на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев, но и дните на софиянци няма да са лесни през следващите три години и половина, докато не бъде завършен третият лъч на метрото заради реорганизацията на движението в столицата.
Строителството на новите седем станции започва от утре, а как ще се променят маршрутите на движение в София обясни днес Братоев.
Братоев призна, че първият етап от третия метродиаметър е доста сложен, защото първите седем километра преминават под двете действащи линии на метрото, под реки и подпочвени води.
Очаквано най-сложна ще бъде обстановката за пътуващите около Малък градски театър "Зад Канала", НДК, паметника на "Патриарх Евтимий", както и в Красно село.
Въпреки това след три години и половина с пускането на първи и втори етап от третия метродиаметър 500 000 души ще се възползват от него.
Първият етап е от 8 метростанции, седем от които са одобрени, осмата е на търг, и е дълъг 8 км. Той е от Малък градски театър "Зад Канала" до Красно село. Вторият е с 4 метростанции и е с трасе 4 км. От него ще се възползват около 130 000 души от "Овча купел".
"През следващите три години метрото ще свързва "Горна баня", "Овча купел" с централна градска част и с "Хаджи Димитър". Ще има и кръстовище на две нива на Красно село", обясни Фандъкова.
Според нея проектът за метрото е може би най-важната част от зелените политики.
Засега обаче софиянци да са готови още от утре да похабят нерви, когато се движат по бул. "Евлоги Георгиев" пред театъра, по "Граф Игнатиев" при Нотариата, по бул. "Витоша" около НДК.
На тези ключови места ще има стесняване на пътните платна, защото ще се изградят строителни площадки.
Ще има и изместване на спирките на градския транспорт, но с около стотина метра, което според градската управа е несъществено разстояние.
Първата станция от третия лъч е на Малък градски театър "Зад канала", но движението по бул. "Евлоги Георгиев" няма да се спира, а ще бъде двупосочно в едното платно, обясни Братоев.
Следващата станция, която е възлова, е тази на Орлов мост, тя ще прави връзка с действащата линия.
Станцията ще се изгражда от една работна шахта, за да се засяга колкото е възможно по-малко паркът, а след приключването й там входовете към метрото ще са седем.
"След тази метростанция вече новото метро ще минава под двете действащи линии, а там има и подземни води, което означава, че строителството й ще е по трудно, на около 20 метра дълбочина", обясни Братоев.
Следващата станция е тази до паметника на Патриарх Евтимий, където ще бъде стеснен пътят, защото ще има две строителни площадки.
Трудностите там започват от днес и ще продължат до 23 март тази година.
Следващата сложна е метростанцията на НДК. Там настоящите входове стават и за третия лъч, за да има връзка, но тунелът минава под действащата линия и ще се строи на дълбочина около 19 метра. Работните площадки също ще са две, а мъките на шофьорите започват от утре.
Работа ще тече и на кръстовището на бул. "Пенчо Славейков" и бул. "Прага".
Там започва изграждането на обходен вариант, при който ще се прехвърли движението на тролеите по бул. "Св. Георги Софийски", а след това ще се направи строителната площадка, каза Братоев.
Според него и станцията на бул. "Цар Борис Трети" и ул. "Житница" е трудна, защото ще има подземно преминаване. В същото време няма да се спира изцяло движението по булеварда и ще се строи на части.
Тръжните процедури за втория етап започват през март и очакванията са, че до края на годината ще започне и неговото строителство. Там трудности няма да има обаче, защото проектът не минава през центъра на града и строителството ще приключи заедно с първия етап - т.е. в средата на 2019 г., когато ще бъдат пусковите изпитания.
Доставката на нови мотриси ще е от "Сименс", компанията, спечелила търга. 20 нови влака ще бъдат доставени за първи и втори етап и опция с още 10 за реализацията за третия етап, обясни още Братоев.
Той съобщи, че третият метродиаметър ще има има и ново депо за мотрисите. То ще се намира в района на съществуващото автобусно депо "Земляне".
Новото за третия метродиаметър е предвиденото изолиране на пероните от релсовите пътища, за да няма трагични инциденти.
Ще има прозрачни стъклени прегради на 1,5 м височина и влакът ще контролира отварянето и затварянето на преградите, уточни Братоев.
Така че, който иска да се хвърли под влака, няма да може.
Засега не се предвижда скок на билетите за метрото. Фандъкова обаче напомни, че се очаква да има пълна промяна на начина на таксуване и да се плаща или за час, или за разстояние.
Кметът обясни, че чака изчисленията на Центъра за градска мобилност и следващата година очаква да се вземе решение по въпроса.