От месеци цените на горивата във Варна са по-ниски от средното за страната. Причината е появата на нов играч на пазара, който предлага бензините на по-ниска цена. След кратко колебание и останалите бензиностанции намалиха цените.
Какво обаче представлява този казус - картелно споразумение или битка за локалния пазар на горива в морската ни столица? Според говорителя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов случващото се във Варна е просто "здрава конкуренция".
Пред "Нова телевизия" той уточни, че ако има картел, останалите бензиностанции биха свалили цените още по-ниско за кратък период от време, за да изтласкат новопоявилия се конкурент от пазара във Варна.
От КЗК междувременно разследват и сигнал за картел на пазара на горива, подаден от варненския бизнесмен Веселин Марешки, който е собственик на бензиностанцията, предложила по-ниски цени на бензините.
Комисията работи и върху нов секторен анализ на търговията с горива у нас. Гаврилов припомни, че при предишна проверка на пазара преди четири години е имало съмнения за картел, но проверката е била приключена след сключване на споразумение с играчите на пазара. Така е спестена дълга съдебна процедура по доказване и обжалване на обвиненията, смята той.
"За нас е много по-важно пазарът да се нормализира и да бъдат прекратени практиките, които са съществували и това действително е станало", каза говорителят на КЗК.
Той посочи, че такава практика например е била "нагаждането" на цените на пазара. Преди 2013 година на сайта на всяка бензиностанция бяха посочвани цените на дребно за деня и това беше сметнато от Комисията за "нагаждане", обясни от своя страна изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев. След заключението на КЗК обявлението на цените е било преустановено.
Марио Гаврилов допълни, че пазарът на горива у нас е много силно сегментиран и това е причината Варна засега да остава по-изолирано явление по отношение на цените на бензините.
"Другите фирми, за да останат на пазара около тази бензиностанция, са принудени да се съобразят с нейното ценово равнище", каза още той.
Това се нарича "интелигентно приспособяване", поясни Делчев. Според него има борба за локален пазар, а големите вериги могат да си позволят различна ценова политика в различните населени места.
Пазарното поведение си е политика на самите компании, допълни още Делчев. Той обаче посочи, че бизнесменът Марешки отказва да съобщи кои са доставчиците му и това налага други изводи, а именно, че той се опитва да рекламира целия си бизнес чрез по-ниските си цени на пазара.
Варна не е изолиран случай - бензиностанции, които продават горива на по-ниски цени от средното вече има и в София и по магистрала "Хемус", каза още говорителят на КЗК и уточни, че не става въпрос за същата фирма, която свали цените в морската ни столица.
По отношение на ниските цени, които предлага бензиностанцията във Варна, хипотезите са няколко, посочи още представителят на КЗК. Възможно е търговецът да работи с много нисък марж на печалба или дори известно време на загуба, което не е забранено от закона, може обаче ниската цена да се дължи на нелегален внос на горива, допълни още Гаврилов.
Делчев посочи, че печалбата на литър бензин за бензиностанциите е 12%. Малко над 1 лев от цената са всъщност акцизите и ДДС върху горивата. "Ние печелим от обеми, а не от цени", допълни още директорът на БПГА.
преди 8 години Ако Марешки правеше нещо незаконно, досега Картелът щеше да го изяде с парцалите! Но не - засега само му прави мръсотии чрез КФН, като не го допуска до борсата... Не бих искал да го гръмне обаче, защото съм респектиран от куража му да предизвика "голия цар"! И защото оня ден заредих дизел за 1,58 :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Този звучи, като адвокат на картела. Какъвто е. Затова е турен. Мафиотистан... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Руснаците демонстративно показват на западните компании, как се завзема пазар чрез монопол.Един вид официализират монопола на лукойл като снабдител с течни горива в Вългария.Затова и г-жа нюланд е тук днес :-).В Украйна-Русия тлее газов скандал за едни няколко млрд.-а и едни такси за пренос на газ, за няколко ЕС държави, една от които засега няма други източници, нито кой знае какви резерви, същевременно към нея има силно напрежение за дерусофилизиране на всички фронтове.Затова на марешки му са ниски цените :-).Може и да не е съвсем картел, просто *** продават на промоционални цени на марешки поради политически причини...Нещо като дискауновите цени на саудиарабски петрол за ЕС ;-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Комисията за защита ОТ конкуренция отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тоз ГАВРАилов като говори за нелегален внос има ли доказателства? Или може да бъде съден за набеждаване... да не споменавам за пристрастност... щото доказателствата за картел са очевидни за всички вече! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Просто високо платени *** ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Този говори почти като адвокат на Лукойл.Тезата, че щом цените са ниски значи горивото е нелегално само подтвърждава извода за картел. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Мамини гугутки . У Варна дизела 1,60 . LPG - го има и на 0,79 .Олюлява обаче умува кво било това . ТОВА КОЕТО Е ЯСНО Е ЧЕ КЗК Е КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА ОТ КОНКУРЕНЦИЯ ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "Гаврилов припомни, че при предишна проверка на пазара преди четири години е имало съмнения за картел, но проверката е била приключена след сключване на споразумение с играчите на пазара. Така е спестена дълга съдебна процедура по доказване и обжалване на обвиненията, смята той."Мила родна дупка България. Има съмнение за картел, НО с цел спестяване на дълга съдебна процедура по доказването му, комисията сключва споразумение със самия картел. Това доказва, че картел има (ако нямаше, търговците не биха сключили споразумение) и следователно българския потребител е ощетен и трябва да бъдат наложени промени. Ако не беше толкова тъжно, щеше да е адски смешно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "Гаврилов припомни, че при предишна проверка на пазара преди четири години е имало съмнения за картел, но проверката е била приключена след сключване на споразумение с играчите на пазара. Така е спестена дълга съдебна процедура по доказване и обжалване на обвиненията, смята той."Мила родна дупка България. Има съмнение за картел, НО с цел спестяване на дълга съдебна процедура по доказването му, комисията сключва споразумение със самия картел. Това доказва, че картел има (ако нямаше, търговците не биха сключили споразумение) и следователно българския потребител е ощетен и трябва да бъдат наложени промени. Ако не беше толкова тъжно, щеше да е адски смешно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар