Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще изготви стратегия за развитието на пътната мрежа в Северна България и ще поиска от Министерския съвет да я внесе в Народното събрание. Това съобщи ресорният министър Лиляна Павлова пред bTV.
Целта е да бъде получена подкрепата за развитието на региона и конкретно за изграждането на магистрала "Хемус", която е много скъпо съоръжение и довършването й ще коства поне 2 млрд. лева. Този проект ще излезе и извън мандата на това правителство, затова трябва да има национално съгласие по проекта, смята Павлова.
Тя коментира и последния обявен търг по два от лотовете на магистралата, които бяха обявени в последните месеци - от Ябланица до Угърчин и от Угърчин до разклона за Плевен. И двата лота ще се изграждат на цени, значително по-високи от индикативните, но регионалният министър обясни, че в първоначалните проекта не са били включени по-скъпи съоръжения като например виадукти.
Тя отказа да коментира дали спечелилите фирми са свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев, каквито съмнения се появиха и допълни, че търговете са били спечелени от консорциуми от фирми.
Според прогнозата на Павлова строителството на двата лота на "Хемус" ще започнат най-рано в началото на 2017 година. В момента търга се обжалва от други участници, през 2016 година трябва да приключат отчуждителните процедури и други предварителни дейности, уточни още тя.
Тази нощ е била критична по отношение на почистването на пътната мрежа - поетапно са били затваряни всички пътища в страната, за да бъдат почистени и обработени срещу обледяване. Работили са 2,6 хил. снегорина, уточни още регионалният министър.
Стандартите изискват при обилен снеговалеж е да бъде спряно движението и след спирането на снега, да се изчисти пътната настилка, каза още Павлова. Според нея в последния почивен ден е направен компромис и снегорините са чистили "напразно", защото снеговалежът е продължавал.
Министърът коментира, че е допустимо да има 3 сантиметра сняг на магистралата 2 часа след спирането на снеговалежа. За първокласната пътна мрежа стандартът е до 5-7 сантиметра, а на третокласни пътища - 10 сантиметра. Стандартът за градовете обаче е пътищата да бъдат изчистени "до асфалт".
Според Павлова фирмите като цяло са си свършили работата, но в някои области ще има наказани почистващи фирми, защото техниката е излязла със закъснение.
Павлова беше категорична, че средствата, които се набират от по-скъпите винетки, не са насочени към почистването. Бюджетът за почистването на пътищата през тази година е 60 млн. лева.
"Не трябва да драматизираме и да преекспонираме", каза още Павлова и допълни, че пътищата са били проходими навсякъде при зимни условия, което означава, че автомобилите са трябвало да бъдат добре оборудвани и със зимни гуми.
преди 8 години Тая овца трябва вече да си подава оставката! Че става все по-нагла, става, но да ми твърди, че Северна България, не е част от България, вече е прекалено! Защо излиза така ли, ами защото само преди няколко месеца преха статегията за пътната врежа в България до 2020, а сега иска нова стратегия за Северна България, т.е. в предната не се включва според нея. отговор Сигнализирай за неуместен коментар