Резервите в целогодишно предлаганите форми на балнео, СПА и уелнес туризма, както и на културния туризъм у нас, са известни, но недобре представени на българския туристически пазар. Неразбирането и недооценяването на потенциала на вътрешния ни пазар може да остане и основна слабост за 2016-а, казва Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма, в коментар за в. "Труд".
Туристическият бизнес през 2016 г. ще разчита основно на изградените през годините стабилни връзки с туроператорите на основните емитационни пазари в Европа и света. Особено внимание се очаква да се обърне на вътрешния туристически пазар.
България генерира годишно над 4,4 млн. пътувания на български граждани в чужбина - главно в Гърция, Турция и страните от ЕС. През настоящата година вътрешният пазар осигури над 7,4 млн. пътувания в страната.
Като цяло 2015-а беше белязана с липса на маркетингова комуникационна стратегия не само на Черноморската Ривиера, но и на нашите СПА и ски дестинации. Липсата на комуникационна и рекламна стратегия на туристическия бранш даде възможност за масирана негативна кампания по отношение на българския туристически продукт и фаворизиране на съседни туристически дестинации.
В тази връзка е от особено значение за бъдещото развитие на туризма в страната и основно в Черноморския регион да се концептуализира и подпомогне развитието на секторни политики, укрепващи ангажираността за подобряване на качеството и екосистемните услуги, чрез създаване на механизми за устойчиво използване на екосистемите и изграждане на мрежа от регионални природни паркове. Трябва да се определи териториалното устройство и статутът на черноморските природни паркове за устойчиво използване на екосистемите, както и да бъдат насърчени различни инициативи за Черноморския регион за опазване на пейзажите и на културното и природното наследство на територията на черноморските екосистеми посредством подходящо им управление.
Очаква се да бъде внесено допълнение и изменение на законодателни и нормативни актове, свързани с определяне на обитаемите територии от селски тип със забележителна природна среда, представляващи единна екосистема и притежаващи силна идентичност.
Може да бъде предложено изменение и допълнение на статута и наименованието на Организациите за управление на туристическите райони (ОУТР) в Закона за туризма и в тази връзка да бъдат инициирани необходимите законодателни промени, свързващи природните паркове с туристическото райониране на страната.
Министерството на туризма вече се ангажира диспропорцията в данните на НСИ по показателите брой туристи, нощувки и приходи в туризма през 2016 г. да бъде осветлена чрез създаването на Единна система за туристическа информация (ЕСТИ), която да свърже туристическите обекти с Националната агенция за приходите, Държавната агенция за национална сигурност, Министерството на вътрешните работи и общините с цел предоставяне на актуална информация в реално време, както за актуализиране на статистическата информация, така и за повишаване на събираемостта на местните данъци.