Във вторник пристигат първите два полски двигателя за МиГ-29, които ще бъдат монтирани на българските изтребители, докато трае ремонтът на техните двигатели в Полша, съобщава БНР.
Договорът беше подписан в началото на октомври от военните министри на двете страни Николай Ненчев и Томаш Шемоняк и бе ратифициран от парламента през ноември след сериозни спорове.
Сделката беше сключена въпреки твърденията на Русия, че Полша няма лиценз да ремонтира двигателите на трети страни и заплаши да оспори договора по съдебен ред. Полската страна обаче отвърна, че ще ремонтира двигателите по собствена документация и не се нуждаят от руски лиценз.
Според споразумението Полша ще ремонтира шест двигателя за обща сума 6,138 млн. евро. Цената за ремонта на всеки самолетен двигател е 1,023 млн. евро.
На няколко пъти военният министър Николай Ненчев обяви, че това е далеч по-евтино, отколкото ако обслужването беше продължило да се прави от руската страна.
Споразумението с Полша предвижда и удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигателя за МиГ-29 на българските военновъздушни сили (ВВС). След ремонта двигателите ще имат ресурс от 350 часа. Гаранцията ще е 24 месеца, или 200 летателни часа.
Сделката беше сключена на фона на сериозните предупреждения на руската фирма производител за правни последици и отказ от обслужване, както и на фона на предупрежденията за лошото състояние на изтребителната ни авиация. Първоначалните очаквания на министъра на отбраната Николай Ненчев бяха, че сделката ще мине бързо и през парламента, но ратификацията на договора последва едва в края на ноември.
Изпълнението на договора се осъществява на фона на започналата проверка на параметрите му от страна на прокуратурата и ДАНС.