През 2016 г. българските фирми ще разчитат най-вече на приходи от износ за сметка на продажби на местния пазар. Това е основният извод от проучването за бизнес климата „Европейски икономически преглед 2016”, изготвено от Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и представено от председателя ù Цветан Симеонов.
Като цяло за следващата година българските предприемачи остават умерени оптимисти за ръста на икономиката, резервирани са по отношение на подобряване на бизнес климата, по-малко са положителните им очаквания за разкриване на работни места и не планират мащабни инвестиции. Това е картината на българската икономика и бизнес средата у нас за 2016 г. през погледа на 492 фирми, членове на БТПП.
Умерен оптимизъм за 2016 г. без резки скокове в икономиката – това показват очакванията на фирмите в България, отразени в проучването, коментира Симеонов. Той изтъкна, че общото впечатление на бизнеса у нас за 2016 година е, че тя ще бъде по-добра от настоящата, но в същото време бизнесът има и немалко притеснения. Очакванията на бизнеса за умерен растеж догодина са все още далеч от нивата преди 2008 година, каза Симеонов.
По-малко от половината от анкетираните – 43%, посочват, че очакват по-добър бизнес климат в страната. За поредна година мениджърите на фирмите са с по-добри очаквания за приходите от износ за разлика от вътрешните продажби на местния пазар. Почти половината от запитаните смятат, че догодина ще увеличат приходите си зад граница, но уточняват, че темповете на износа до голяма степен зависят от глобалната среда.
Най-малък дял на положителни очаквания сред бизнеса има за продажбите на местния пазар и за заетостта през 2016 г. Фирмите очакват да се затвърди ниският ръст на вътрешното потребление, защото повечето предприятия – 52 на сто, са с нагласа да запазят нивата си на приходи от продадените стоки у нас от тази година.
По-скоро песимистични са работодателите за заетостта – преобладаващата част от тях – 64%, планират да запазят числеността на служителите във фирмите си. За сравнение, през 2015 г. близо една трета от фирмите са увеличили работните места, докато за 2016 г. една четвърт от анкетираните прогнозират, че ще наемат допълнително персонал. На недотам добрите очаквания за наемане влияние оказват фактори като увеличените минимални осигурителни доходи и минималната работна заплата, уточни председателят на БТПП.
Известно подобрение има по отношение на прогнозите за инвестициите през 2016 г. – 36% от запитаните фирми смятат, че ще могат да увеличат нивото на инвестираните средства догодина. Въпреки тези нагласи мащабни инвестиции е рано да се прогнозират, отчита проучването сред бизнеса. Тези данни Симеонов определи като „окуражаващи” и посочи, че ако бяха увеличени данъците, прогнозата за инвестициите нямаше да е на това ниво.
Основните затруднения на бизнеса през 2016 г. са свързани с високите цени на енергията и суровините. Тези фактори се посочват като най-големите пречки за бизнес от 48% от предприемачите. Цветан Симеонов напомни, че в страните от Европа цените на енергията и суровините се очаква да бъдат едни от най-маловажните пречки. В същото време в България несигурността при цените оказва негативно влияние.
Липсата на достатъчно квалифицирани кадри, особено в Северозападния регион на страната, Симеонов посочи като много съществена пречка за бизнес. Той отчете, че България продължава да бъде сред страните с най-силен ръст на разходи за труд и допълни, че трябва да догонваме нивата в ЕС, но не с административни мерки, а с пазарни.
Валутните курсове и търсенето на външни пазари се оказват най-малко проблемни за фирмите догодина. Едва 5 на сто смятат, че колебанията във валутните курсове ще бъдат затруднение.