Българската асоциация на управляващите дружества (БАУД) настоява фокусът на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици (известен като законът за офшорките – бел. ред.) да бъде върху разкриването на информация за действителните собственици на офшорните компании, а не само за самите фирми.
Асоциацията отправя това и други свои предложения по внесения в Народното събрание (НС) законопроект чрез писмо, адресирано до председателя на парламента и до председателите на парламентарната комисия по бюджет и финанси, както и комисията по икономическа политика и туризъм, комисията по правни въпроси и комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
В писмото, подписано от председателя на Управителния съвет на БАУД Петко Кръстев и с което Investor.bg разполага, се заявява готовността на организацията да участва в работна среща с представители на парламентарните комисии, на която да бъдат представени и обсъдени нейните предложения и аргументи.
БАУД предлага редакция в закона за офшорките, която е съобразена с идеята акцентът да бъде върху разкриването на действителните собственици на офшорките (физически лица), заедно със съответните данни за офшорните компании, които участват пряко в капитала или пък контролират лица, които участват в капитала на дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим.
БАУД счита, че ограничаването на забраната за участие в „чувствителни“ сектори на икономиката до офшорни компании и контролираните от тях лица, вместо сегашната редакция на свързани лица, отговаря по-добре на идеята да се обхванат т.нар. верижни участия, при които през няколко дружества се скрива реалното, косвено участие на офшорната компания. Но по този въпрос организацията предлага редакция, която цели избягване възможността за превратно тълкуване.
Освен това се предлага редакция, която е съобразена с идеята, че допускането до търговия на регулиран пазар е достатъчна гаранция за прозрачност на съответния емитент, включително и по отношение на неговите собственици. С други думи – да се приеме, че ако дадена компания е публична, т.е. нейните акции или облигации се търгуват на борса, то това да е достатъчно за прозрачността й и на нейните акционери.
БАУД счита още, че в Закона за офшорките е необосновано и неправилно да се разширява съдържанието на понятието „контрол“. Мотивите са, че с препратка в законопроекта към дефиницията за свързани лица според Търговския закон, кръгът на лицата не се ограничава, а се разширява и се обезсмисля, промяната на понятието „свързани лица“ с „контролирани лица“.