IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

90% от пропан-бутана се използва за зареждане на автомобили

Пълненето на бутилки на газостанции е опасно, предупреждават експерти

14:46 | 28.11.15 г. 4
90% от пропан-бутана се използва за зареждане на автомобили

Между 380 хил. и 400 хил. тона пропан-бутан се реализират на българския пазар всяка година. Около 90% от тях те използват за автомобилния транспорт. Това сочат данните на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

Ангел Ангелов, член на Асоциацията, посочи, че около 5% отиват за пълнене на газови бутилки, а останалите - за резервоари за битови и промишлени нужди, като например за малки промишлени цехове.

На пазара у нас има към 2,5 млн. газови бутилки. От Асоциацията коментират, че те могат да бъдат опасни, когато са пълнени на газостанции, а не в специални пълначни станции. Годишно в страната има към 20-30 случая на взривени газови бутилки, които причиняват сериозни материални щети, а нерядко и смъртни случаи.

Това се случва, защото не се спазват специфични изисквания при зареждането на бутилките, като например не се взима предвид разширяването на газа при по-висока температура.

Андрей Делчев, изпълнителен директор на БПГА, уточни, че са положили големи усилия за промени в законодателството, което позволява зареждането на газови бутилки. Той категорично отрече, че са водени от корпоративни интереси в този сектор, а целта е да бъдат избегнати нещастните случаи при експлоатация на тези бутилки.

В страната има само два пункта за промишлено пълнене на газови бутилки, уточниха от БПГА.

Освен нарушения при зареждането, често газовите бутилки са и физически повредени - с корозия или изкривен корпус или изпускащи винтили, но на газостанцията никой не ги проверява и това също е предпоставка за инциденти.

Цената на една газова бутилка е между 20 и 30 евро, уточни Ангел Ангелов. Цената зависи от световните цени на стоманата, както и от това, къде е произведена. Бутилките, произведени в Турция, са най-евтини, у нас се реализират и бутилки от Испания и Португалия, чиято цена е по-висока.

Поддръжката на самата бутилка действително е по-скъпа, но от друга страна зареждането на газостанции е много по-рисково и опасно, допълни още експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:09 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 1 rate down comment 5
khao
преди 9 години
извинявай но пропан-бутана е течен и винаги е на литри ... метана е на килограми. Налягането не е голямо и не можеш толкова лесно да е препълниш както твърдиш... все пак в пласмасовата ми запалка от 50ст. има пропан-бутан и е без клапа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 5
ledosvetlenie
преди 9 години
На голяма част от колите тази система не работи или умишлено е извадена за да може бутилката да събира повече. До сега не съм чул такава бутилка да е гръмнала поради препълване защото реално те са подсигурени в пъти
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 1
djb955
преди 9 години
Разликата е , че при автомобилните бутилки има механизъм за изключване на зареждането на 85% запълване. При битовите се пълни на тегло , няма клапан и не се знае колко в останало вътре. Затова се тегли. Например 10 кг газ + 14 кг тара е 24 кг тотал. Ако има 2 кг газ +14 кг тара трябва да се дозареди само 8 кг а не 10. На колонките за автомобили освен това се мери в литри не кг
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 7
khao
преди 9 години
каква е разликата при пълнене на бутилка с газ и такава която е монтирана в колата ? че едното да е опасно, а другото не ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още