Свитото потребление и контрабандата на горива бяха посочени като основни проблеми за българския пазар на горива от председателя на Българската петролна и газова асоциация Валентин Златев по време на семинар, посветен на развитието на петролния пазар у нас. В Асоциацията членуват 19 компании, които държат около 80% от пазара на горива у нас.
"За съжаление, българската икономика се възстановява бавно от кризата", каза Златев. Данните на Асоциацията са, че не се повишава потреблението нито на бензина, нито на дизела.
Той цитира и данни на финансовото министерство, според които съотношението между произведените в страната горива и вноса е 60 към 40. Към деветмесечието приходите от акцизи от българските производители са 1,238 млрд. лева, а от вноса - 380 млн. лева.
"В България има 202 вносители на горива, на част от които уставният капитал е 5 лева", посочи още Златев.
Той призна, че правителството полага усилия за борба с контрабандата, но резултати не се виждат и контрабандата не намалява. От това страдат и членовете на БПГА, и бюджетът на държавата, защото не влизат приходи от продажбата на тези горива.
Като проблем за сектора той посочи и неработещата система на Агенция „Митници”. Според Златев има чести прекъсвания на работата и изчисленията за постъпващите акцизи не са коректни. От Асоциацията са поискали международен одит на системата, а преди 20 дни са сигнализирали и главния прокурор Сотир Цацаров за проблема. От прокуратурата са обещали проверка, която обаче е много специализирана и в момента Асоциацията няма информация за хода на подадената от тях жалба.
Трудно може да се изчисли делът на сивия сектор при продажбата на горива, коментираха експертите. Според някои оценки той е към 30% и на фона на оборотите това е гигантски дял, посочиха още от Асоциацията.
От БПГА настояха за равнопоставеност на субектите на пазара и върховенство на закона. Валентин Златев посочи и няколко примера, които според него доказват, че тези принципи не се спазват, от което страда конкуренцията на пазара, а съответно страдат и потребителите. При проверката за наличието на пломби на бензиноколонките например са били посещавани само обекти на членове на Асоциацията, които са 1,2 хил., но не и ведомствените бензиностанции, които са 6,8 хил.
"Те нямат пломби и няма какво да се проверява", каза Златев, но допълни, че законът трябва да е еднакъв за всички и да не се прави разлика между бензиностанцията на база собствеността й.
Председателят на БПГА допълни още, че проблеми с картел на пазара на горива трябва да бъдат доказани с анализи, а не след нареждане от някого и това е показател за липсата на върховенство на закона.
Инвестициите на членовете на БПГА в измервателните уреди за акцизните складове са за над 150 млн. лева, което неминуемо се отразява в цената на горивата за потребителите. В същото време законодателството се променя непрекъснато, оплакаха се още от Асоциацията.
Като цяло цената на петрола на световен мащаб е на едно от най-ниските си нива от години и това свива инвестициите в сектора. През тази година са били отложени проекти на стойност над 150 млрд. долара, коментира икономистът Пламен Дерменджиев по време на семинара.
Според него е трудно да се направи прогноза дали това е дъното на цената. Движението ще бъде определено от поведението на компаниите, добиващи шистов газ. Ако ниската цена на петрола доведе до техния фалит, най-голямата неизвестна е кога тези компании ще успеят да се върнат отново на пазара, обясни икономистът.
Дерменджиев посочи още, че през последните месеци се затварят сондажи на шистов газ, но от друга страна добивът още не намалява. На този фон петролният картел ОПЕК е все по-агресивен в опитите да запази пазарния си дял. През последния месец картелът е изпреварил Русия в износа на петрол за Китай.
Свитите инвестиции означават и липсата на нови разработки, което също ще бъде фактор за повишаване на цените на световните пазари, обясни от своя страна Валентин Златев.
Андрей Делчев, изпълнителен директор на БПГА, посочи и един от парадоксите на пазара - срещу високите цени на петрола се борят високите цени на петрола, и обратното. Когато петролът е скъп, масово се търсят алтернативи и начини за намаляване на потреблението. Тогава пазарът се срива, а при ниска цена на горивата потребителите забравят за ефективността и отново потреблението се повишава, съответно - скача и цената.
Това е ясна тенденция през годините, но всъщност ресурсът е краен и изкопаемите горива ще бъдат изчерпани, смятат още от Асоциацията. Златев даде пример, че вече има сигнали, че водещите производители вече се готвят за тези времена и Саудитска Арабия например в момента строи 40 ядрени реактора.
преди 9 години Златев, Златеeeв, знаеш ти къде са дебелите пачки, ама кофти ти става когато и други посягат към тях :) ...Шегата настрана, НЕ на контрабандата :) ...това е моята къща, не е твоята, а това е баба ми :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Естествено че контрабандата е проблем, точно Златев знае най-добре :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Първо Златев да каже защо Лукойл не внася данъци(печалба) в България. Второ акциза е константа независимо от цената и при по-високи цени на горивата както му се иска потреблението ще намалее още повече от там и постъпленията от акциз. Единствено сега ДДС е по-малко, но да не го е грижа много за държавата. Преди трябваше да покрива инвестициите от въвеждането на новата инсталация ,сега пък от измервателните уреди. Е , все не му остава възможност да намали цените на горивата. По време на високите цени ,когато маржът беше по-малък той и другите подобни вериги коментираха ,че цените са еднакви като с малките бензиностанции ,защото големите вериги видиш ли имат развит мениджмънт и печелят не само от продажбата на горива ,но и от многото други услуги,които предлагат в обектите си. Еми предлагайте си ги и сега и от печалбата ще си избите другите разходи и отново ще си изравните цените с малките фирми. отговор Сигнализирай за неуместен коментар