За първите осем месеца на годината Летище София отчита печалба в размер на 4 млн. лева, което е с почти 1,8 млн. лева повече от планираните и с приблизително 1,2 млн. лева повече спрямо същия период на 2014 г.
Това отчете министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос на депутата Красимир Янков.
Приходите на летището за същия период възлизат на 75 млн. лева, което е с 350 хил. лева повече от планираното и с 8,3 млн. лева повече от същия период на миналата година.
Преминалите пътници за периода достигат 3 млн. души, което е ръст от 5,6% на годишна база
Московски посочи, че Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) е осъществила финансова проверка и според доклада от февруари т.г. не са констатирани съществени нарушения. Министерството предвижда и други планови проверки на дружеството с вътрешните одитни органи, каза още министърът на транспорта.
Що се отнася до концесията на летището, Московски успокои, че тя няма да доведе до промяна на собствеността и то ще остане държавно.
Той припомни, че идеята е със средствата от концесията да се покрият дълговете на Българските държавни железници (БДЖ).
Ивайло Московски посочи, че предишният кабинет на Бойко Борисов е заварил 800 млн. лева дългове на железниците. След предприетите мерки те са се свили до около 600 млн. лева.
Решението постъпленията от концесията на Летище София да се ползват за погасяване на задълженията на БДЖ е взето след разговори с премиера и финансовия министър. Решението е системата на транспорта сама да намери вътрешен ресурс за погасяване на задълженията на железницата, тъй като заемите не са държавно обезпечени, поясни Московски.
“Моментът е критичен, кредиторите не договарят по никакъв начин, нито разсрочват, нито са готови да правят компромиси”, коментира той.
Транспортният министър отново посочи, че летището е единственият актив, от който може да се вземе достатъчен ресурс за решаването на дълговите проблеми на БДЖ. При състезанието, което се надяваме да се получи за летището, 35-годишните концесионни такси в по-голямата си част ще бъдат платени накуп авансово, малка част от тях ще остане за инвестиции, обясни той.
България трябва обаче да поиска разрешение от Европейските власти за операцията.
Същевременно финалните концесионни анализи още не са готови, очакват се след средата на този месец, допълни Московски. Има само междинни доклади, но те дават основание да се счита, че можем да получим сума, която да е достатъчна за погасяването на дълговете на железницата, заключи той.