IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Каним китайски инвеститори за жп линията Русе - Варна

Проектът ще бъде предложен в пакет с пристанищните терминали в Русе и Варна

20:38 | 11.11.15 г. 9
Каним китайски инвеститори за жп линията Русе - Варна

Жп линията Русе – Варна заедно с пристанищните терминали в пристанищата в Русе и във Варна ще бъдат предложени като пакет на китайски инвеститори за реализация на принципа на публично-частното партньорство. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на блиц контрол в ресорната парламентарна комисия.

Предстои да се направи и нова презентация на инфраструктурни проекти пред потенциални китайски инвеститори, допълни Московски. Той припомни обаче, че Пекин настоява за проектите да има държавни гаранции, което се оказа спорен момент от преговорите за потенциални китайски инвестиции в българската инфраструктура.

Според него “пакетирането” на жп линията с пристанищните терминали е смислен проект за евентуални частни инвеститори, тъй като свързва две от ключовите ни пристанища – Варна и Русе, с Европа по р. Дунав. Същевременно подобен проект не може да се реализира с пари от оперативните програми, тъй като маршрутът не е част от европейски транспортен коридор, обясни министърът.

На китайски инвеститори вероятно ще се предложат за реализация на принципа на публично-частното партньорство и интермодалните терминали във Видин и Русе, както и жп трасето Видин – София в частта от Видин до Медковец. По думите на Московски обаче проектът е скъп и едва ли частен инвеститор би приел да го реализира.

Като цяло транспортният министър потвърди, че държавата не разполага с ресурс да развие транспортната инфраструктура в Северна България, за да се навакса изоставането в сравнение с южните части на страната. Ресурсът от оперативните програми ще отиде почти изцяло за коридорите в Южна България, защото сме поели твърд ангажимент за тяхното довършване.

Един от примерите е лот 3 на магистрала “Струма”, част от който е и най-тежкият участък от пътя – преминаването през Кресненското дефиле. Московски припомни, че за този участък ще отиде по-голямата част от ресурса за пътища в новата оперативна програма “Транспорт” 2014-2020 г. Ако се намери алтернатива обаче, спестените средства ще се пренасочат към магистрала “Хемус”, която е включена като втори проект.

Очаква се в края на тази – началото на следващата година да е готова новата екооценка за преминаването през дефилето без дългия 15-км тунел. В момента се проектира и алтернативно преминаване чрез система от къси тунели и виадукти.

За интермодалния терминал във Варна транспортният министър каза, че до края на годината трябва да приключи проектирането. Реализацията му след това ще се случи или през бюджета на Държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура”, или ще се търсят инвеститори и за него.

На въпрос за състоянието на “Български пощи” министърът обясни, че не се планира приватизация на дружеството, нито затваряне на клонове през следващата година. Шефът на дружеството Деян Дънешки допълни, че за деветмесечието резултатите са по-добри в сравнение със същия период на миналата година, тъй като през 2014 г. е регистриран еднократният ефект от продажбата на имот, който се е отразил и на финансовото положение.

Дънешки посочи, че се чака решението на Върховния административен съд (ВАС) по въпроса за разпространението на пенсиите от пощите. Припомняме, че две компании с лиценз за парични преводи - "Изипей" и "Финанс инженеринг", атакуваха монопола на пощите при изплащането на пенсиите. През миналата година ВАС отнесе въпроса до Съда на Европейския съюз (ЕС), който през миналата седмица обаче е прехвърлил делото отново на българския съд.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:59 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

9
rate up comment 33 rate down comment 0
Kosto
преди 9 години
София така и не можа да стане столица на България! Нито някой премиер успя да бъде нещо повече от премиер на София. След като бе окрадено наследството от Бай Тошо разбира се...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 34 rate down comment 2
Isumu
преди 9 години
А че парите за интермодалност отидоха за интермодалното метро, ivanrog е прав. Сега обаче ще даваме линията и двете пристанища на китайците. Ама те дали ще инвестират в държава съюзник на САЩ, или ще ги вложат на сигурно в братските, неосъветски сателити: Македония и Сърбия, нека да се досетим!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 38 rate down comment 2
Isumu
преди 9 години
Съвсем и е...те май..та на тая провинция! И Хитлер не е мразил евреите, както шопите мразят провинцията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 38 rate down comment 0
Isumu
преди 9 години
"Като цяло транспортният министър потвърди, че държавата не разполага с ресурс да развие транспортната инфраструктура в Северна България, за да се навакса изоставането в сравнение с южните части на страната."А от 2007 - общо 8 години, до сега имаха пари само за транспорта в тракийско. Сега признават че нямат ресурс! А за поредният радиус ли, диаметър ли, как беше ... на метрото има ресурс !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 42 rate down comment 0
ivanrog
преди 9 години
И за де не се чудите, инфраструктурата е към НКЖИ, въпроса на един такъв проект, в едно с две печеливши пристанища е в управлението, а не в това, какво можела или не държавата. Пример, парите за интермодалност отидоха за метрото в София. И сега от Русе тръгва влакова композиция с автомобилни ремаркета за Германия, може да разгледате малко повече по въпроса. Не е въпроса в това дали държавата можела или не(реалността е, че не желае, защото демонстрира как може другаде), а да се структурира един добър проект, който да има добро и публично предлагане, а в дадената ситуация, заявките не са за това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 39 rate down comment 1
ivanrog
преди 9 години
ГЛУПСТИ!!!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 33 rate down comment 5
lyusien
преди 9 години
До 2 Държавата в момента не може да си позволи никакви държавни инвестиции За съжаление
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 36 rate down comment 4
ivanrog
преди 9 години
Това е стратегическа грешка! Русе-Варна е доста важен коридор, конкуренция на Констнаца и канала, а нашите са готови да го жертват и то с доста неясен инвеститор(за тях може и да е ясен де) и то заедно с пристанищата. Вярно е, че Китай инвестира много в инфраструктура в Африка(нали и ние сме африканска република), но това не прави даденото предложение добро, а още по-малко предвид опита, който имаме с публично-частните партньорства. А за това с какво разполага или не държавата, няма да коментирам, че тази министърка е отврат!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 35 rate down comment 0
lyusien
преди 9 години
Прекрасна идея Както и идеята за изграждане на високоскоростен път или магистрала Варна -Шумен Русе Но защо предлагате само на китаици Предложете тази идея на германци холандци ри частни инвеститори Предложете го на турци Главната цел на китаиците е да продават колкото се може по вече от техните стоки
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още