Земеделски производители искат да предлагат продукцията си директно на потребителите на централни столични улици, които да бъдат затваряни специално в определени дни заради такива фермерски пазари. Това стана ясно на форум за бъдещето на директните доставки.
На дискусията представители на търговските дружества, които стопанисват общинските пазари в София, одобриха идеята и предложиха това да се случи с улица „Московска“, на която се намира сградата на кметството.
Производителите на мляко, сирене, мед и биопродукти държат такъв пазар да бъде организиран преди Коледа, когато хората пазаруват повече за предстоящите празници.
На фермерските пазари трябва да се продават продукти от български ферми, които пък да са регистрирани и да са в района на пазара. Всичко това трябва да е проверимо, заяви управителят на фондация „Биоселена“ Стоилко Апостолов.
„Често производители се оплакват, че на пазарите има хора, които продават два чувала чушки, но като ги свършат, си тръгват и после се връщат с още два чувала. Не става да имаме полуфермер, полупрекупвач, полутърговец. Предлаганите продукти трябва да са сезонни, да са био по възможност. Все повече производители се сертифицират като биологични заради търсенето на потребителите“, обясни той.
Според него е недопустимо производител с 2 дка да продава домати целогодишно.
Стоилко Апостолов беше категоричен, че храните по тези пазари трябва да са автентични – без оцветители и други вещества, които променят характеристиката им.
Той допълни, че на фермерските пазари трябва да се допускат само регистрирани производители, а не търговци. В най-добрия случай продавач е самият фермер.
Николай Генов, координатор на „Хранкооп“ – организатори на фермерски пазари в големите градове в страната, смята, че неправителствените организации могат да помогнат на фермерите да се обединят.
Той обясни на какви критерии трябва да отговарят фермерите, за да участват в пазарите. Всички участници се събират на ежемесечни срещи и се работи заедно с общината. За да се присъединят земеделците към пазара, кандидатстват за участие с формуляри и гарантират, че храната се отглежда без химикали. Контролен съвет от земеделци одобрява всеки кандидат.
Организацията подбира броя производители на един и същ продукт за пазарите. „Ние смятаме, че трябва да има балансиран продуктов микс. Забелязали сме, че млечните и пчелните ферми много бързо могат да разширят количествата и асортимента, но това е трудно и бавно за производители на плодове и зеленчуци“, обясни той.
От „Хранкооп“ държат да имат 60% плодове и зеленчуци, до 25% преработени продукти – например билки и сушени плодове, останалото да са млечни продукти и готови храни. Кухните спазват правилото да готвят продукти, закупени от земеделците от фермерския пазар.
Според Стоилко Апостолов обаче частните пазари не трябва да поставят ограничения за брой производители на един и същ продукт, защото това ограничава конкуренцията.
Да бъде изработен механизъм за отсяване на действителните производители от търговците, които купуват зеленчуците от борсата, предложи Николай Попов, директор на "Пазари Юг" ЕАД.