Над 1,3 млн. лв. са приходите от внесени суми от такса за ползване на място за търговия на открито и за разполагане на подвижни съоръжения пред стационарен търговски обект в Столичната община за първите девет месеца на годината, съобщи директорът на Столичния инспекторат инж. Веска Георгиева в интервю за БТА.
С наредба за местните такси столицата е разделена на четири зони и в зависимост от това са различни сумите за квадратен метър тротоарно право. След предложение на собствениците на търговски обекти и решение на Столичния общински съвет сумата е намалена неколкократно от 45 лв. на 36 лв., а сега таксата за ползване на място за търговия на открито и за разполагане на подвижни съоръжения пред стационарен търговски обект е 23 лв./кв. м в централната градска част. По-ниската такса стимулира търговците да са по-изправни, коментира Георгиева.
От 1 януари до 30 септември постъпленията от глоби по квитанции, глоби с фиш и наказателни постановления от райони и отдели на инспектората са общо 328 хил. лв. от контролната дейност. През първото деветмесечие на годината са издадени над 32 хил. констативни протокола и над 3,6 хил. акта за установяване на административно нарушение.
В резултат на контролната дейност на Столичния инспекторат към фирмите, които имат договори със Столична община за почистване на урбанизираната територия за деветмесечието са икономисани над 2,247 млн. лв. и са наложени санкции за над 37 хил. лв., отчита още Георгиева.
Увеличава се гражданската активност
Над 6 хил. са жалбите и сигналите, подадени от граждани и юридически лица през септември в Столичния инспекторат. Общият брой на жалбите от началото на годината до 30 септември е близо 70 хил.
Най-много сигнали (над 9 хил.) са подадени във връзка с чистотата и управлението на отпадъците, следват сигналите за неправилно паркиране (над 2 хил.) и други свързани с ежедневието на града.
Гражданската активност се увеличава, коментира Георгиева. От началото на годината досега средно през Оперативния център са постъпили над 6 хиляди сигнала на месец или по 120-150 на ден, а в най-натоварените дни дори до 200 сигнала дневно.
Неспешни сигнали могат да се подават на тел. 987 5555 на Оперативния център на Инспектората, денонощно, 365 дни в годината от граждани, организации и/или институции, с подробна информация за точен адрес на мястото на събитието, описание на събитието, фамилия и телефон на обаждащия се, посочи Георгиева.
Гражданите могат да подават сигнали и през Деловодството, по имейл и на телефоните на районните инспекторати.
За нас всички сигнали са важни, но все пак се приоритизират, защото има такива, които могат да чакат, а други не. Средното време от момента на получаването на сигнала до предаването му на компетентната служба е 3 минути, каза Веска Георгиева.
Тя обясни, че естеството на сигналите зависи от периода на годината. През зимата най-често те са за зимната поддръжка, в останалото време варират между неправилното паркиране и проблеми, свързани с ежедневието в София.
Вътрешноведомствена интернет базирана платформа с информация за проблеми в инфраструктурата на града
Георгиева съобщи още, че Столичният инспекторат е разработил вътрешноведомствена интернет базирана платформа, в която може да се публикува информация за проблеми в инфраструктурата на града, като например несветеща крушка, счупено кошче или колче, изтрита маркировка, опасни дървета.
Това е начин за бърз обмен на информация за реакция между институциите.
Тези сигнали все още могат да се подават от компетентните общински структури, "ЧЕЗ", "Топлофикация София", "Софийска вода", фирми, поддържащи уличното осветление, строителни фирми. Всички те имат достъп до системата и могат да подават, наблюдават и проследяват тези сигнали. В бъдеще системата предстои да бъде отворена и за граждани, посочи директорът на Столичния инспекторат.