В края на 2014 г. пазарът на факторинг услуги в България възлиза на 1,7 млрд. евро, а през тази година се очаква 5% ръст, сочат изводите от провелата се днес дискусия относно значимостта на факторинга като инструмент за развитие на бизнеса.
Прогнозата за 5% ръст на факторинг услугите на пазара през 2015 г. направи заместник-директорът на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия Никола Стоянов.
По негови думи причината за увеличението на факторинг услугите е увеличаването на износа, съобщават от Агенцията.
В България факторингът заема 4% дял от брутния вътрешен продукт (БВП), докато в световен мащаб достига до 10%, а това означава, че пазарът има сериозен потенциал за развитие, заключиха експертите, участвали в дискусията.
„Факторингът е един от най-успешните продукти в България към момента. Това е продукт със сериозно бъдеще и с много предимства. Финансовият инструмент помага за управлението на финансовия риск и едновременно с това осигурява нужното оборотно финансиране за бизнеса“, коментира Николай Стоянов, който е началник отдел „Корпоративно трансакционно банкиране“ в Пощенска банка, цитиран от кредитната институция.
Банката е първа по пазарен дял от цялостния обем на факторинг услугите в България с 37%, докато делът й в експортния факторинг е над 65%. В края на 2014 г. общият оборот на факторинг услугите на Пощенска банка възлиза на 620 млн. евро.
За една година търсенето на факторинг услугата за целия свят нараства с 6%. Най-силен растеж се проявява в Европа (+8%) и в Америка (+8%). Според анализа на българския пазар близо 78% от факторинга идва от вътрешния пазар, 20% от експорт и 2% от внос.