Общи и специализирани помирителни комисии в пет области ще решават национални и трансгранични спорове между потребители и търговци. Това е записано в Правилник за дейността на помирителните комисии, публикуван за обществено обсъждане.
Комисиите трябва да бъдат създадени с разпореждане на министъра на икономиката и ще функционират към Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Според Закона за защита на потребителите общите комисии ще решават спорове между потребители и търговци за договори за продажба на стоки и предоставяне на услуги, включително във връзка с гаранционната отговорност, правото на рекламация, неравноправни клаузи в договорите, нелоялни търговски практики, предоставяне на съществена информация, туристически услуги и договори, сключвани с потребители.
Секторните комисии ще разглеждат спорове в следните сектори:
1. Енергетика - електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ;
2. Водоснабдителни и канализационни услуги;
3. Електронни съобщения и пощенски услуги;
4. Транспорт – превоз на пътници и багаж по железопътния, автомобилен, въздушен и воден транспорт;
5. Финансови услуги, свързани с потребителски и ипотечни кредити, финансови услуги от разстояние, застраховане, застрахователно посредничество, допълнително социално осигуряване, дейности по осигурително посредничество, дейности по Закона за пазарите на финансови инструменти и дейностите по Закона за колективните инвестиционни схеми.
И двата вида комисии ще разглеждат трансгранични спорове по получени жалби чрез платформата за онлайн решаване на спорове (ОРС).
Ще има разлика между районите на действие на общите и секторните помирителни комисии. Докато общите ще са в населените места, където има териториални отдели на КЗП, то секторните ще заседават в София.
Според Закона за защита на потребителите броят на физическите лица, представляващи интересите на потребители и търговци, трябва да бъде равен. Членовете на комисиите преди началото на всяко производство ще трябва да подписват декларация за липса на конфликт на интереси.
Запазва се доброволният принцип на участие на търговеца.
С цел поощряване на потребителите да решават възникналите спорове на ранен етап и директно с търговците, е включено като задължително условие за сезиране на помирителните комисии потребителите първо да са подали жалба към съответния търговец. Ако решението на търговеца не удовлетворява потребителя или пък не е получил отговор в срок, тогава потребителят ще може да се обърне за съдействие към помирителна комисия.
Когато е предвидено изрично в закон, потребителят ще може да сезира помирителна комисия, без да е необходимо преди това да подава жалба до търговеца.
Потребителите ще сезират комисиите със заявление на хартиен носител, но едновременно с това ще може да го подават и по електронна поща или чрез интернет страницата на КЗП.
Предвижда се помирителното производство да бъде безплатно.
Нов момент в уредбата на помирителното производство е, че заседанията ще са неприсъствени за страните и ще се решават изцяло съобразно предоставени документи и експертизи.
Обменът на документи и информация ще може да се извършва както онлайн, така и на място в деловодството на КЗП и в териториалните й поделения, по пощенски път и по факс.
Комисиите ще изготвят помирително предложение и ще го предоставят на страните за одобрение. То няма да има задължителен характер и не обвързва страните. Само когато двете страни по спора се съгласят и го подпишат, ще има сила на споразумение между тях.
Председателят на КЗП ще изготвя годишен доклад за дейността на общите и секторните помирителни комисии.
В правилника е записано, че комисиите трябва да решават споровете безпристрастно, че те са независими и към тях не могат да се отправят задължителни указания.