IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Д. Катeлиева: С реорганизация Спешната помощ ще бъде по-ефективна

Спешният пациент трябва да има приоритет пред всички останали, коментира специалистът

15:49 | 09.08.15 г. 1
Д. Катeлиева: С реорганизация Спешната помощ ще бъде по-ефективна

За да бъде Спешната помощ достатъчно бърза и ефективни в работата си, е необходимо да има подбор на типовете спешност. Това казва в интервю за „Фокус” д-р Десислава Катeлиева, председател на Националната асоциация на работещите в спешната помощ.

Припомняме, че здравното министерство планира реформа, в резултат на която линейките ще достигат до адрес за 7 минути, а приоритет ще бъдат хората със животозастрашаващи състояния.

„До този момент преобладаваше субективизмът в работата ни. Това е вредно, защото субективизмът води до грешки“, отчита специалистът. 

Сега тя коментира, че  Министерство на здравеопазването предвижда с въвеждането на нов стандарт спешният пациент да има приоритет пред всички останали. Той да бъде обслужван от екип, който е най-подходящ за него. Обикновено това са реанимационни екипи, оборудвани с апаратура за спешно възстановяване на дихателна и сърдечна функция.

Следващата стъпка е координацията, казва експертът. Тя допълва, че сега  спешните случаи се приемат от телефон 112, пренасят се към телефон 150, един оператор вика втори оператор, получават се грешки в информацията.

За да се преодолеят тези проблеми, трябва  след приемане на медицинско повикване на телефон 112 то веднага да се прехвърля към спешно медицински телефон, където чрез протоколи за определяне на категорията на спешността да се определя кой пациент е с предимство и какъв вид екип трябва да отиде при него.

Задължителното е да бъдат въведени и правила за долекарските екипи с парамедиците.

„В световните тенденции в Спешната медицина „код червено” или животозастрашаващите състояния трябва да бъдат обслужвани до 8-ма минута от позвъняването. Това наистина трудно се постига. В много от държавите се постига с повече екипи и по-правилно разпределение на територията“, допълва тя.

„Ще бъдат приемани всякакви повиквания, но спешният пациент ще има приоритет пред всички останали. Нашият народ трябва да приеме, както са го възприели европейците и американците, че когато състоянието не е спешно, трябва да се прояви търпение и да се изчака“, подчертава тя.

По думите й в момента линейките стигат до адреси  до 20 минута. Има случаи, в които се реагира за 3-4 минути, но тук има твърде голям процент на случайност  и често екипите пристигат с големи закъснения, което вреди на пациентите.

„Считаме, че след преразпределението на ресурсите, чрез Националната здравна карта, чрез въвеждането на правилата в работата ни определено ще има едно подобрение в работата ни и ще успеем да достигнем до това, което видяхме в Румъния – до 8 минута „код червено”, до 20 минута обслужване на потенциално животозастрашаващите състояния и до 2 часа за пациентите, които не са в спешно състояние“, смята експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:18 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 5 rate down comment 0
Mesoiadess
преди 9 години
Единственото позитивно нещо е признанието за отсъстващи правила , алгоритми и какъвто и да било ред в системата . Та все още никой не е дал определение за спешен пациент .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още