Има опит за уронване на престижа на рециклиращата индустрия, посочват от Българската рециклираща компания в свое становище по повод изнесени данни на Асоциацията на рециклиращата индустрия относно събирането на екотакси за рециклиране на стари автомобили.
Преди дни от Асоциацията посочиха, че таксите за това у нас са най-високите в Европа и не се знае къде отиват те. Според Българската рециклираща компания обаче това не отговаря на истината.
„В Европа разходите за регистрация на автомобили включват такси, които са два вида: такса за регистрация и продуктова такса”, посочват от компанията и допълват, че средствата отиват за опазване на околната среда.
В България се събират продуктови такси (екотакси), които са най-ниските в Европа. Компанията посочва данни от официалната статистика на страните в ЕС, според които за 10-годишни автомобили таксите започват от 161 евро в Полша, за да достигнат до 2 282 евро в съседна Румъния.
В Португалия таксата е 335 евро, в Италия – 470 евро, в Испания – 1 590 евро, а в Холандия разходите за регистрация на автомобил са най-високи и достигат размер над 7 000 евро, в който са включени разходите за данъци, такси, в т.ч. и еко такси за регистрацията на един 10-годишен автомобил.
За сравнение такса регистрация в България е 18 евро, а екотаксата – 136 евро (за 10 годишна кола).
100% от събираните такси се изразходват за изграждане на системи за събиране и разкомплектоване на автомобили и рециклиране на отпадъци от тях, като по силата на закона, лицензираните за това дружества нямат право на друга дейност и не могат да разпределят печалба.
Лицензираните организации по оползотворяване се одитират два пъти в годината от два независими органа – независими одиторски компании и министерството на околната среда и водите.
Преди да се въведе системата за събиране на продуктови такси в България около 30% от отпадъците на автомобилите
се изхвълят на сметищата. Към днешна дата те са сведени до 7%, а броят на рециклираните автомобили в последните 7-8 години е нараснал с 300%, посочват още от Българската рециклираща компания.
Практиката в страните, членки на ЕС показва, че с подобна дейност се занимават една или най много две лицензирани организации, тъй като дейността е сложна и изисква да се покрият много специфични критерии. В България тези организации са три.