Народното събрание (НС) прие на първо четене внесеният от кабинета проектозакон за промени на Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ). Законопроектът бе подкрепен със 102 гласа "за", 21 "против" и 5 "въздържал се". Парламентарните групи на ГЕРБ, Реформаторския блок (РБ), Патриотичния фронт (ПФ) и АБВ го подкрепиха, БСП и ДПС бяха против, а от БДЦ се въздържаха.
Основните критики на опозицията бяха свързани с изработването на Национална здравна карта, обединяването на болници чрез създаване на консорциуми и въвеждане на задължителна акредитация за всички лечебни заведения. Депутатите категорично възразиха срещу приватизацията на болници, възразиха и срещу занижаването на критериите за заемането на длъжността директор на болница.
В началото на месеца законопроектът не получи единодушна подкрепа и от социалните партньори в Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) въпреки заявката, че текстовете за приватизация на болници ще отпаднат.
По време на дебатите в пленарна зала днес Лъчезар Иванов от ГЕРБ посочи от парламентарната трибуна, че партията ще подкрепи философията на законопроекта, но обърна внимание на някои противоречия – например ДКЦ да разкриват допълнително до пет легла за клинични проучвания, което според него трябва да се прави в ЛЗ с етична комисия, изследовател и др.
Други бележки бяха свързани с възможността всеки да става директор на болница, което не отговаря на европейските изисквания, защото не може да се занижават изисквания за управляващия болницата. Иванов отбеляза и че липсва дефиниция на комплексна медицинска грижа, защото на тази база ще се отменят права на болници. Здравната карта е важна, защото това е гръбнакът на здравеопазването, но при ясни критерии, каза Иванов и посочи, че към нея трябва да фигурират и аптеките като част от лечебния процес.
Джевдет Чакъров от ДПС отбеляза, че в предлагания проект и добрите предложения трябва да се прецизират. Като спорни моменти той посочи Националната здравна карта и попита какви са критериите за определяне на броя легла и потребноситте от лекари и специалисти. Няма и оценка на здравните потребности за старите лечебни заведения, а само за новите, посочи той. Без такава биха били спорни изводите и становищата на комисията. Министърът отново ни дава за подпис бял лист с обещание за светло бъдеще, коментира той.
Критика той отправи и по отношение на предложнието НЗОК да сключва договори по критерии, определени с наредба на министъра – трябва да ги пише в закона, а не в наредба на министъра, каза Чакъров. Проблем видя той и в отпадането на специалността здравен мениджмънт като изискване за директорите на болниците. Друга бележка е, че няма дефиниция за комплексно лечение и има нужда от прецизиране до второ четене. Като цяло от ДПС не споделят философията на закона и не го подкрепят.
Като „тежък политически гаф” определи депутатът от ДПС Тунчер Кърджалиев въпроса с приватизацията на лечебните заведения и потвърди, че въпреки това има някои добри предложения. Това са „недообмислени предложения, представени за реформи. Означават, че популизмът властва в МЗ за сметка на креативността”.
„Това е неефективен и безполезен проект, в който подходът е командно-административен без дискусия и промени, които концентрират власт в ръцете на министъра на здравеопазването”, каза той.
Проектът предвижда централизация и свръхрегулация и затова ДПС няма да подкрепи промените, заяви Хасан Адемов.