Комисията за защита на потребителите (КЗП) започва масови проверки на обменните бюра в страната. Повод за това е както течащият туристически сезон по морето, така и създалата се в южната ни съседка Гърция ситуация, която е възможно да доведе до по-активното търсене на туристически услуги.
Инспекторите ще следят за коректното представяне на информацията за валутния курс и да не бъдат въвеждани потребителите в заблуда при предоставянето на услугата. Това съобщи днес на брифинг председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов, цитиран от Комисията. Той посочи, че в последните месеци е намалял процентът на нарушенията, които институцията констатира при контролната си дейност и изрази надежда това да се превърне в тенденция за следващите периоди.
КЗП стартира и проверки при продажбата на велосипеди. Търговците ще бъдат проверявани за това дали предоставят необходимата информация на клиентите относно безопасната употреба на велосипедите и притежават ли необходимите документи, удостоверяващи съответствието на стоките с изискванията за безопасност.
От Комисията представиха и първите резултати от проверките по стартиралите в началото на сезона тематични кампании.
В последните три месеца са извършени 8151 инспекции, при които са съставени 717 акта за нарушения. 641 от проверките са по направлението „Безопасност на стоките и услугите”, като съставените актове за нарушения са 60. Издадени са заповеди за забрана и изтегляне от пазара на 21 опасни стоки.
Във връзка с инициативата за проверки на детски стоки за свободното време и по-конкретно ролкови кънки, тротинетки и скейтборди е установено, че по-често е налице задължителната предварителна информация и търговците разполагат с документите, удостоверяващи безопасността на предлаганите продукти.
В рамките на кампанията за проверки на увеселителни съоръжения за деца са извършени 55 проверки на безопасността на предлаганите услуги в обществено достъпни открити и покрити увеселителни обекти с поставени атракционни съоръжения. В 7 от случаите са установени нередности и са предприети административни мерки. При четири от тях е наложена административната мярка „временно спиране предоставянето на услугата”, тъй като търговците не са представили документи, доказващи съответствието с изискванията за безопасност на предлаганата услуга. В 90% от случаите (при 48 от проверките) е установено, че се предоставя задължителната предварителна информация по ясен и разбираем начин.
Извършени са и 1324 инспекции в заведения за хранене и развлечения, места за настаняване, туроператори и турагенти. Съставени са 124 акта за нарушения като предоставяне на туристически услуги в обект, който не отговаря на изискванията за определената му категория, или изобщо не е категоризиран.
Други констатирани нарушения са липса на поставени на видно място табели за категорийната символика на обекта или несъответствие на надписите за вида, наименованието и категорията на туристическите обекти с посочените в удостоверението, което въвежда в заблуждение туристите. В някои заведения инспекторите са установили лист и карт-менюта с липсващи цени или грамажи или пък цените на предлагания асортимент са били обявени в евро. Издадени са 12 заповеди за налагане на принудителната мярка „временно затваряне на туристически обект” и предстои издаването на още 13 за предоставяне на туристическа услуга в некатегоризиран обект или без открита процедура по категоризиране.
До момента в приемните по морето, разкрити от КЗП, са постъпили 27 жалби и са дадени 32 консултации. Жалбите касаят дублиране на резервации, липса на меню на български език, обявени две различни цени за една и съща кухненска продукция, лоши условия в места за настаняване и отдаване под наем на мотори и скутери без обявени цени за услугата и неиздаване на касов бон.
За период от три месеца в КЗП са постъпили над 6000 жалби и сигнали. От тях 2400 са за рекламации на стоки и услуги (вкл. обществени). Други 298 жалби са във връзка с интернет продажби и касаят липсата на пълна, ясна и точна преддоговорна информация, забавяне на доставката, недоставяне на стоката, възпрепятстване правото на отказ, невъзстановяване на разходите след упражнено право на отказ.