Снимките и предупрежденията за вредата от пушенето ще заемат 65% от опаковките с цигари през 2016 г. Това предвижда проект за изменение на Закона за тютюна, предложен от Министерството на икономиката.
И сега на кутиите има предупредителни текстове, но не и снимки, както в редица страни – например на поразени от рак бели дробове.
Предупредителните снимки с текст ще трябва да покриват 65 на сто от външната предна и задна повърхност на кутията. За някои опаковки на цигари и тютюн предупреждения ще се отпечатват и от вътрешната страна на капака на кутията.
Предвижда се забрана за продажбата на цигари и тютюн за ръчно свиване на цигари с характерни вкусово-ароматни качества. Забранява се в цигарите и тютюна да има витамини или други добавки, създаващи впечатлението, че тютюневото изделие е полезно или по-малко вредно за здравето, кофеин или таурин, или стимулиращи съединения, които са свързани с идеята за енергия и жизненост.
Забраняват се добавките, които оцветяват дима, улесняват вдишването или абсорбирането на никотина, които имат канцерогенни, мутагенни или токсични за репродукцията свойства в неизгорена форма.
Забранява се и продажбата на цигари с филтри и хартия, които дават възможност за промяна на мириса или вкуса на цигарите – сега на пазара има цигари, във филтрите на които е сложена ментолова капсула, която може да промени вкуса на вдишвания дим.
Стимулиращите добавки ще бъдат забранени и за пълнителите на електронните цигари.
Етикетите на цигарите не трябва да включват елементи, които рекламират тютюневото изделие или насърчават неговата употреба, като създават погрешно впечатление за здравните последици и опасностите, които представлява.
Една потребителска опаковка цигари ще трябва да съдържа най-малко 20 къса цигари, а за тютюн за ръчно свиване на цигари – не по-малко от 30 г тютюн.
Ще има преходен период за реализация на цигарите, които са пуснати на пазара преди 20 май 2016 г. Те ще могат да се предлагат до изчерпване на количествата, но не по-късно от 20 май 2017 г. Преходният период за реализация на електронните цигари, които са пуснати на пазара преди 20 ноември 2016 г., е до изчерпване на количествата, но не по-късно от 20 май 2017 г.
Въвежда се и забрана за рекламиране на електронните цигари и на контейнерите за многократно пълнене в радио- и телевизионни предавания.
Вносителите на проекта обясняват, че с него българското законодателство се хармонизира с две евродирективи.