Големият проблем в сектора на горивата не е данък печалба, а укриването на акцизи и ДДС. Това каза пред телевизия Bulgaria On Air анализаторът Тихомир Безлов.
Повод за коментара е представения преди дни анализ от ръководената от Иван Костов Лаборатория за управление на рисковете към НБУ. Според анализа внасяният в България суров петрол от сорта "Урал" е оценяван по значително по-високи стойности от борсовата му цена и така се ощетява бюджетът.
От „Лукойл България“ пък отговориха, че внасят петрол на пазарни цени.
„Нека да се анализират тези данни. Убеден съм, че Костов е използвал данни, подадени от митницата“, заяви Безлов.
Той допълни, че различни анализи показват, че има много голям сив сектор, който укрива поне половината от дизеловото гориво. Това показвало разминаването при данните за разходите за горива, ползвани от различните превозни средства и приходите от акцизи и ДДС.
На въпрос за метода, който ще извади сивия сектор на светло, Безлов отговори, че трябва да се премахнат ведомствените бензиностанции и те да минат на режима на останалите обекти за продажба на гориво. Експертът припомни, че в началото на годината бе направен опит ведомствените обекти да се регулират. „След лобистки кампании регулацията спря наполовина“, каза той по повод острата реакция на земеделските производители срещу опитите на МФ да сложи нивомери и фискални устройства на резервоарите с гориво.
„Действително е проблем дали „Лукойл“ укрива печалба, но след като направиш инвестиция от 1,5 млрд., според мен не биха рискували“, смята той.
На основата на анализа от Лабораторията депутатите от Реформаторския блок ще искат анализ и ревизия на митниците и НАП, както и позиция от финансовото министерство. Днес това ще бъде обсъдено от парламентарната група на реформаторите, поясни депутатът Петър Славов.
Запитан какво е нивото на контрабандата не само при горивата, но и при останалите акцизни стоки като цигари и алкохол, Тихомир Безлов каза: „Вече е трудно да говорим за контрабанда, защото голяма част от нарушенията, свързани с акцизи и ДДС, са свързани с български компании. До 70% достигнаха тези продажби от компания, производител на тютюневи изделия“, каза той.
„При горивата е подобна ситуацията“, смята Безлов.
Петър Славов смята, че всички акцизни стоки трябва да бъдат контролирани с измервателни уреди. Затегне ли се режимът, приходите в бюджета растат и контрабандата намалява, добави той.
Депутатът припомни, че сегашният парламент гласува връщането на измервателните уреди при производството на горива. Той посочи, че по информация от финансовия министър за митата и акцизите преизпълнението спрямо заложеното в бюджета е било над 10% при възходяща тенденция. Така че като цяло се очаква преизпълнение на заложените в бюджета акцизи и мита. Няма как на всеки акцизен склад да сложим митничар, по-добре е да сложим измервателен уред, допълни депутатът.
"Всички говорят за измервателни уреди, но не виждаме коментари за огромното количество данни, които се събират", възрази Безлов.
преди 9 години Няма кой да разследва Лукойл, хората са си купили политици. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години 27 милиарда долара са изтекли от България за последните 10 години. Това съобщи Бойко Борисов по време на бизнес срещата в столичния хотел "Шератон" днес. Това са пари на чуждестранни инвеститори у нас, изнесени като печалба. - http://***.blitz.bg/news/article/314769Парите са повече но важното е ,че се говори за нещата - плоският данък е ограбване защото големите данъкоплатци са чужди фирми и изнасят печалбата и отделна тема е защо хазарта плаща по-малко данъци Трябва да се знае как се ограби и граби България5 000 000 000 лв. е сенчеста икономика - се ощетява бюджета ГОДИШНО5 000 000 000 лв. са кражби през разходите на бюджета пак ГОДИШНО7 000 000 000 лв. плоският данък ощетява бюджета ГОДИШНО - http://atanasio.blog.bg/drugi/2013/08/02/kak-se-ograbi-bylgariia.1135939 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Огромното количество данни??? Боже, работя с гигантски бази вече 10 години. Данните в случая ще са хомогенни и изобщо не виждам как могат да се определят като "гигантски". Абсолютно никакъв проблем не е да се обработват като се направи добра архитектура. Това твърдение е повече от абсурдно и е само за оправдание да не се случи. Не е нужно да се намалява нито акциз нито ДДС. Да не мислите, че цените за краен клиент ще ги намалят дългосрочно "братята"? :) Вижте само каква е цената на горивата в ЕС без такси. Ние сме на трето място от години вече. Само държавата ще е назад от такава стъпка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не забравяй че както го наричаш "на тоя голям" проблем се крепи бюджета на България.Акциза не може да се пипа заради законодателството в ЕС. ДДС май може, обаче никое правителство няма да го направи ако икономиката ни не дръпне значително, така че да се промени структурата на бюджета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ами ако има проблем със събираемостта, защо не намалят акциза и ДДС-то и хората да нямат голям стимул да ги заобикалят?Да се следва логиката на плоския данък, нали така беше? отговор Сигнализирай за неуместен коментар