Половин година след пускането на близо 50 електронни услуги на Столичната община те все още не могат да изместят традиционното подаване и издаване на документи на гише. Това пише в днешния си брой в. "Сега" като се позовава на справка на общината.
Порталът с електронните услуги заработи през октомври. Сред тях са издаване на удостоверение за постоянен и настоящ адрес, за данъчна оценка, за семейно положение и други.
За последните месеци на миналата година например 15 души са ползвали онлайн услугите, свързани с гражданска регистрация. За първите пет месеца на тази година те са 25. Тук влизат 25 услуги, сред които издаване на удостоверение за адрес, за брак, за наследници, семейно положение и други.
Услугите, свързани с местните данъци и такси, са осем - издаване на данъчна оценка, издаване на дубликат за платен данък върху колата, заверено копие от подадена данъчна декларация и други. През миналата година само един човек е ползвал някоя от тези услуги, а от началото на тази година - девет души.
Най-предпочитана е услугата за издаване на данъчна оценка. В портала с електронните услуги на общината има още и раздел с услуги за общинска собственост, зелена система и туризъм. В секция туризъм например влизат категоризация на местата за настаняване и категоризация на заведенията. Клиентите на тези услуги са само двама от началото на годината.
"Още при представянето на електронните услуги се повдигна въпросът, че електронният подпис е бариера, защото е платен", обясни заместник-кметът по финансите Дончо Барбалов.
От няколко седмици софиянци могат да си проверяват местните данъци и такси с идентификационния код от НАП, но това е само за справки. Обмисля се в бъдеще с кода да се издават и заявления. След промени в Данъчноосигурителния процесуален кодекс вече може да се подават документи онлайн и без електронен подпис, както е с данъчните декларации.
Миналата година са били активни и услуги, свързани с изборите - например проверка на секция при гласуване, заявление за гласуване в подвижна избирателна кутия и други. От тази услуга за миналите избори са се възползвали 13 души, като тази година онлайн справките по Изборния кодекс пак ще са активни.
Друга услуга, която общината пусна от тази година, е онлайн кандидатстване по програма "Култура". Тук интересът е много по-голям - 293 души са подали документи по интернет.
За разлика от получаването на официални документи, при сигнали, жалби и питания софиянци избягват да разговарят с чиновници. 7120 сигнала са подадени от граждани по телефон и имейл от януари до края на май. В контактния център, който заработи от началото на тази година, са получени 5224 обаждания и онлайн сигнали.
От сайта на кол центъра - call.sofia.bg, става ясно, че само за май регистрираните сигнали са 1311. От тях отговор са получили 578 души, а 244 са приключени. Последният сигнал например е за дупка в район "Лозенец".
Виртуалното деловодство на общината също има доста запитвания от гражданите. Миналата година те са били 5297, а от началото на тази до края на май - 1896. Не е ясно на колко от тях е отговорено и има реакция.