В Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) да има отделна глава за злоупотребата със значителна пазарна сила. Това се предлага от Бългаската стопанска камара (БСК) и браншови организации от хранителната промишленост по повод гласувания от Народното събрание (НС) на първо четене проект за изменение на закона.
Припомняме, че парламентът гласува на първо четене промени в Закона за защита конкуренцията, които предвиждат предварително одобрение на договорите между магазини и доставчици за предприятията с годишен оборот за предходната година над 50 млн. лв. Въвежда се понятието „значителна пазарна сила“, при злоупотреба с което се предвижда глоба до 10 на сто от общия оборот за предходната финансова година.
Според организациите сега дефиницията на понятието „значителна пазарна сила“ е юридически неясна и спорна. Поради тази неяснота се отваря врата за прилагане на субективна преценка спрямо предприятията, се казва в становището.
Там се изтъква, че една административна структура (бел. ред. - КЗК) самостоятелно ще определя пазарното положение на предприятията. Предлаганите изменения носят потенциал за сериозни ограничения и рестрикции за развитието на предприятията от производствения сектор, се предупреждава в писмото, адресирано до законодателите.
Там се казва още, че в проекта се въвеждат забрани за злоупотреби, които биха се извършвали от предприятие със значителна пазарна сила, но не от предприятие с господстващо положение. Допълва се, че според правото на Европейския съюз "значителна пазарна сила" е налице, само ако съответното предприятие притежава пазарен дял от над 40%.
По повод изискването за публичност на типовите договори и общите условия в позицията на бизнеса се казва, че предприятията ще бъдат затруднени да прилагат собствени търговски политики при спазване на принципа на защита на търговската тайна, с което на практика ще се въведе ненужно ограничаване свободата на договаряне между стопанските субекти.
КЗК би била поставена в ситуация да трябва да създава критерии за преценка на така пазарното положение. Освен това Комисията ще трябва да разполага със специалисти във всички икономически сектори. В противен случай няма да може да се преценяват особеностите на различните бизнеси. Не е ясно и по какви критерии ще се одобряват общите условия и в какъв срок. Освен това, като се слага праг от 50 млн. лв., на практика се приема, че предприятие с такъв оборот е със значителна пазарна сила, без да има възможност за преценка, заявяват представителите на бизнеса.
Те предлагат да се преосмисли и разпоредбата, с която с промени в Закона за храните се забранява в договорите за периодични доставки на храни, предназначени за продажба в търговските вериги, да се включва предоставянето на услуги от купувача на продавача.
Браншовите организации настояват да има отделна глава в закона, а именно: „Злоупотреба със значителна пазарна сила от купувачи на стоки, предназначени за продажба на дребно“.
Предлага се следното определение: „Купувач на стоки, предназначени за продажба на дребно, със значителна пазарна сила е предприятие, което не е с господстващо положение, но с оглед на своя пазарен дял, финансови ресурси, възможности за достъп до пазара, технологично равнище и стопански отношения с други предприятия може да попречи на конкуренцията на съответния пазар, тъй като неговите доставчици са зависими от него“.