Положителна тенденция към увеличаване броя на нощувките в София отчита консултантската компания в сферата на хотелиерството и туризма Kohl & Partner. След стагнацията от 2009-2011 година в броя на хотелските нощувки, от 2012 година насам броят на пристигналите лица и на реализираните нощувки нараства. През 2014 година нощувките са се увеличили със 7,8% в сравнение с предходната година. Ръстът през 2013 година е бил 12,9 на сто, сочи докладът на компанията.
Средният брой на нощувки годишно в София е около 1,8 милиона, което е много малко в сравнение с други столици, коментираха експертите. Те правят извода, че нощувките в столицата ни се реализират предимно от хора, дошли по работа, и тази тенденция ще продължи.
Средната продължителност на престоя на посетител остава ниска. През последните няколко години тя е била 1,71 и 1,78 нощувки на престой, като това отразява основно бизнес пътуванията. Като цяло обаче нарастването на броя на нощувките не се е отразило положително на хотелския пазар. Заради допълнителния брой легла, които са се появили на пазара, средната цена на нощувка е продължила да намалява.
София е на дъното в класацията в Европа по средна цена на нощувка. Към края на 2014 година средните цени на нощувка в София остават най-ниските в цяла Европа по данни на Trivago Index.
Средната цена на нощувка в София е била 57 евро. Най-скъпи са нощувките във Виена – 130 евро средно, следвани от Прага – 102 евро, Истанбул -94 евро, Будапеща – 76 евро.
Друг проблем, който експертите откроиха, е че заетостта на хотелската база в страната е много ниска по време на празници и през уикендите. През уикендите няма гости в хотелите, те са основно през делничните дни, което потвърждава доминиращата роля на бизнес пътуванията.
Проблем за София и хотелския бизнес е липсата на международен бизнес туризъм, липсват и продукти, които да привличат хора през уикендите. Експертите препоръчват да се създаде международен център за събития, продукти за уикенда и да се повиши качеството на услугата. Проблем за София като цяло е, че малко се знае за града в международен план, смятат консултантите. Градът няма нужда от нови хотели, а от промотирането като дестинация, смятат те.
Експертите отчитат и друга тенденция за хотелския пазар в столицата – около две трети от всички нощувки са реализирани в 4 и 5-звездни хотели, което обаче намалява цените им. През 2014 година средната цена на нощувка е намаляла с 6%. Въпреки това заетостта във високия клас остава висока заради конкурентоспособността им спрямо други европейски столици. Ръстът при 4-звездните хотели в брой нощувки за миналата година е бил 16 на сто, отчита се още в доклада на консултантската компания.