Либерализацията на пазара на товарните превози у нас стана в неблагоприятно време и попречи на приватизацията на БДЖ „Товарни превози”, коментира в ефира на БНТ транспортният министър Ивайло Московски и допълни, че компанията не може да се конкурира с осемте частни превозвача на пазара.
Пред БНТ той поясни, че в Агенцията по приватизация няма заявен интерес към дружеството, а неговото раздържавяване е част от 7-годишната стратегия за холдинг БДЖ. „Успешната приватизация ще намали общите дългове на дружеството”, каза Московски. Заради липсата на интерес в момента обаче в плановете за развитието на компанията като вариант е предвиден и неуспех на раздържавяването на „Товарни превози”.
Седемгодишната стратегия за БДЖ беше представена вчера от министъра, а по-късно днес той ще докладва и в комисията по транспорт към Народното събрание. Плановете ще бъдат подложени на публично обсъждане и надеждите на Московски са те да бъдат одобрени от парламента и така устойчивото развитие на БДЖ да бъде гарантирано, който и да управлява страната.
В документа с обем от 400 страници е са предвидени минимум 210 млн. лева инвестиции в нов подвижен състав. Оптималният вариант предвижда инвестиции от 400 млн. лева в нови влакове и мотриси. Дружеството очаква от държавата между 130 млн. лева и 300 млн. лева за погасяване на дълговете.
На базата на тази стратегия ще се проведат и преговори с кредиторите на БДЖ.
Транспортният министър обясни, че освен инвестиции в стратегията за БДЖ са предвидени и оптимизации - намаляването на служителите в холдинга с по 600 души от „Товарни превози” и „Пътнически превози”, но това ще стане за срок от 7 години. Част от персонала ще отпадне по „естествени причини”, тоест пенсиониране, коментира още Московски и категорично заяви, че през тази година няма да има съкращения в БДЖ.
Министърът допълни още, че има идеи и за допълнителни ресурси в целия транспортен сектор, но обясни, че е рано да се обсъждат.
До 4-5 години пътуващите по направлението София – Бургас, както и отсечките до турската и до гръцката граница, ще видят европейска модерна железница, гарантира още транспортният министър. Средствата за модернизацията на тази отсечки идват от европейските програми.
Московски направи коментар и за забавено плащане на заплати в държавното дружество „Транспортно строителство и възстановяване”. Според него причината е забавената държавна субсидия към дружеството. Той беше категоричен, че то е много активно при бедствия и аварии и призова финансовото министерство да преведе субсидията.