Цената на дребно на горивата у нас е най-ниската в ЕС, а на едро – най-високата в общността. Една от причините за това е че единствената рафинерия у нас (Лукойл „Нефтохим“ - бел. ред), която произвежда горива е с много нисък рандеман - около 63-64% при рандеман за най-модерните рафинерии в Европа около 91%.
Това обясни изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев пред bTV.
„От 1 тон суров петрол нашата рафинерия добива около 700 литра средно високоценови продукти – течни горива, останалото са нискоценови продукти. Европейските рафинерии добиват 910 – 920 литра“, каза той.
Нискоценовите продукти са котелно гориво с високо съдържание на сяра, което се продава на безценица.
Себестойността на горивата, произвеждани от българската рафинерия, се повишава и от по-ниския обем на работата. Заводът е планиран да преработва годишно по 7,5 млн. тона петрола, а реално в момента обработва под 6 млн. тона.
Делчев уточни, че в момента „Лукойл“ прави мащабна инвестиция, чрез която да модернизира производствените си мощности и да се извлича по-голямо количество течни горива.
Експертът отхвърли тезата, че високата цена на горивата на едро у нас е породена от монополно положение по отношение на собствеността на данъчните складове (през които минава вносът на горива). Подобно мнение изказа бившият министър на енергетиката, сега част от гражданската квота на Реформаторския блок – Трайчо Трайков. Той посочи, че 80% от междинните складове са „в едни и същи ръце“ и по този начин не е възможно да се регулира цената на пазар с по-евтин внос от чужбина.
Делчев обаче коментира днес, че това са данни от 2012 година и оттогава ситуацията се е променила. В момента има 73 лицензирани данъчни склада за съхраняване на енергийни продукти. „От тези големи складове този визиран складодържател държи четири“, категоричен беше той.
По данни на Асоциацията през 2013 година 60 фирми са внасяли горива в България. Най-големият търговец у нас („Лукойл“) държи дял от около 60% от продадените горива в страната.
Делчев посочи още, че причината горивата в съседна Румъния да са по-евтини е собственият добив на петрол, който значително намалява цената на продукта. „Българската суровина пристига по море и е доста по-скъпа и заради транспортните разходи“, уточни той.
преди 9 години Упс,само цената на нефта е вярна,другите цени са стари,актуалните са по ниски отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Експертът е омотал мерките и теглилките:)Литър дизел е 0.85кг.,литър бензин е 0.76кг....и рандемана пада на 57% за нефтохим и 74% за европа.1тон не е 1000л. А чехи и поляци и те ли си добиват нефт,че имат такива цени преди ДДС и акциз.Нефтохим не предлага котелно със сяра над 1%.:)Гудрон и битум са по 926лв.за тон,котелно под1%сяра е1100лв.,нефта е 960лв.за тон.Водещият можеше да го попретисне след бърза справка на фирмената страница. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години 'Българската петролна и газова асоциация'?Свободен пазар, търсенето и предлатането определят цените. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Сега това ли е оправданието. Няма такова малоумие, правят си хората на *** и край няма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Новите колони в Нефтохим трябва да работят още от миналото лято. Вече се произвеждат само горива, които са "нискоценови" (тоя да му имам речника) продукти, никакви пластмаси и други скъпи нефтопродукти. Едва ли са останали и 1000 човека, били са 10-12000. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Егати... То май останаха само астрономически явления за извинение..Как не са се сетили - т'ва слънчев вятър, пълно затъмнение - лунно, после слънчево, преминаване на поток през Плеядите...Отдавна няма държава .. сал една територия остана... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Истината е, че у нас петролната мафия се е сдружила с управляващата и ни дерат както намерят за добре. Всичко друго са захаросани приказчици. отговор Сигнализирай за неуместен коментар