Близо два пъти са намалели дълговете на домакинствата, възложени за събиране през 2014 г., показват резултатите от проучване на Ипсос България, осъществено в началото на тази година по поръчка на Асоциацията на колекторските агенции в България.
През миналата година колекторските агенции, които членуват в организацията, са обработили задължения на физически лица в размер на 1,431 млрд. лева спрямо 2,605 млрд. лева година по-рано.
Банките остават основните кредитори, които използват услугите на агенциите за събиране на дългове, както и телеком операторите. Увеличават се небанковите финансови институции и ютилити компаниите, които също се обръщат към колекторски агенции.
При ютилити компаниите просрочените вземания продължават осезаемо да нарастват, но увеличението в отчитаните от колекторите обеми през 2014 г. се дължи по-скоро на факта, че някои комунални дружества започнаха да използват услугите на такива агенции, посочват от асоциацията.
Плащаемостта на потребителите през изминалата година отбеляза нестабилна тенденция, за разлика от типичната сезонност, която по принцип наблюдават от бранша. Сред основните събития, които оказаха по-осезаемо влияние върху събираемостта, беше несигурната политическа обстановка около предсрочните парламентарни избори, която по традиция е свързана с нарастване на спестяването от страна на гражданите.
Ситуацията в банковия сектор също имаше известно отражение – потребители, които получаваха заплатите си в Корпоративна търговска банка (КТБ), изпитаха по-сериозни затруднения с погасяването на дълговете си. Подобни случаи при гражданите са по-скоро изключение обаче, докато при бизнес клиентите със сметки в банката просрочията са били по-значителни.
От асоциацията отчитат и промяна при типичния длъжник – вече това е мъж, на възраст до 30 години. Причината се крие най-вече в липсата на опит с кредитни продукти при по-младото поколение и по-голямата предпазливост при хората над 40 години, които са преживели финансови трудности през кризисните 2008 – 2012 г. Така профилът на длъжника се доближава до профила му отпреди кризата – млади хора с ниска финансова грамотност, които не познават добре финансовите продукти, подхождат без необходимата отговорност към тях и не умеят да управляват добре личните си финанси.
Същевременно от асоциацията отчитат почти 2,5 пъти ръст на фирмените вземания, които обработват фирмите – от 18,9 млн. лева през 2013 г. до 46,4 млн. лева през 2014 г., като ръстът се обяснява основно с проникването на услугата по събиране на вземания на пазара.
„Пазарът на тази услуга е в процес на развитие и нашето очакване е за ръст на търсенето през 2015 г.“, коментира Милена Виденова, заместник-председател на асоциацията.
От асоциацията допълват, че заради по-ниските цени на петрола и оттам – на горивата, гражданите ще могат да насочат спестените пари към потребление на други стоки и услуги или поне по-лесно ще могат да посрещнат задълженията си към кредиторите.
преди 9 години ..а никъде не се споменава че кредити дават само от богатите и най-вече на бедните и защото ни "развиха" с класовото общество и фашизма много хора оцеляват с кредити - буквалноно такива като нобел не вярват на гладнияза тях болния е такъв заради себе синеграммотния е такъв заради себе сигладния е такъв заради себе сибедния е таъв заради себе сикакто ибогатия е богат заради себе си!свят в който никой не обича останалите, а само себе си!честито на "развилите се" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ..а никъде не се споменава че кредити дават само от богатите и най-вече на бедните и защото ни "развиха" с класовото общество и фашизма много хора оцеляват с кредити - буквалноно такива като нобел не вярват на гладнияза тях болния е такъв заради себе синеграммотния е такъв заради себе сигладния е такъв заради себе сибедния е таъв заради себе сикакто ибогатия е богат заради себе си!свят в който никой не обича останалите, а само себе си!честито на "развилите се" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Вместо "ютилити" компании, не може ли да се каже "комунални услуги"? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Вместо "ютилити" компании, не може ли да се каже "комунални услуги"? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Я прочетете текста и после си пренапишете заглавието...че започвате да биете на в Уикенд.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Типичният длъжник е човек с ниска финансова грамотност.--------------------------------------------------Това ми хареса. Отнася се и за държавите. Спокойно можем да кажем същото и за политиците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар