Новината за възраждането на проекта Nabucco е изненадваща, но и положителна за България. Това заяви Христо Казанджиев, енергиен експерт от Български енергиен форум по повод на решението за „възкръсването на Набуко“ пред Bulgaria on Air.
„Вероятно нещата вече са се променили като пазарна политика на Азербайджан и акционерите в Шах Дениз II“, коментира експертът. Според него новината е добра, но въпросът е как ще бъде реализиран проектът.
Както стана ясно вчера, президентът на Азербайджан Илхам Алиев увери в София, че газ ще има. До 2020 г. се планира 10 млрд куб м природен газ да стига до европейския пазар.
„Доскоро това количество се считаше, че ще минава през Транс-Адриатическия газопровод (ТАР), но вероятно има някаква промяна в плановете. България към момента по тези думи се очертава като транзитна страна“, обясни Казанджиев.
Експертът обаче е смутен от изявлението на премиера Бойко Борисов, че ще отиде в Брюксел с предложение да бъде размразен проектът.
„В интерес на истината ЕС никога не е замразявал Nabucco. Не е оттеглял и подкрепата си, а този проект винаги е бил актуален за ЕС“, поясни Казанджиев.
Според него участниците в проекта - страните, през които ще мине, са задържали развитието му поради промяната в позицията на Азербайджан и акционерите за избор на гръцкото трасе.
„Реанимацията трябва да се съгласува между участващите страни“, убеден е експертът.
Припомняме, че след срещата на президента на Азербайджан Илхам Алиев с премиера Бойко Борисов в сряда стана ясно, че газопроводите ТАР и Nabucco могат да бъдат обединени.
България може да стане транзитна страна за природен газ от Азербайджан за Европа, потвърди и президентът на Азербайджан. Според него днес се полагат основите за стратегическо партньорство между двете страни. Алиев подчерта важността на реализирането на Южния газов коридор, който по думите му става реалност благодарение на дългогодишни усилия.
Припомняме, че консорциумът "Шах Дениз" II избра ТАР за пренос на газ от Каспийския регион до Европа и така реално сложи край на амбициите за изграждането на Nabucco. По трасето от Азербайджан – Италия обаче ще има няколко отклонения и едно от тях ще е към България (чрез връзката Комотини - Стара Загора - бел. ред).