Електроразпределителните дружества се изправят пред нови предизвикателства предвид необичайните климатични условия от последните месеци, които водят до високи извънредни разходи за тях.
По данни на „ЧЕЗ Разпределение България“ критичната ситуация с обледяването на електропроводите в началото на декември 2014 г. в областите Видин, Монтана, Ловеч и Враца, каквото е наблюдавано за последно през 1979 г., е коствало 1 млн. лева преки и непреки разходи.
В резултат на наводненията, мокрия снеговалеж, комбиниран с бурни ветрове и обледявания в областите Видин, Монтана, Враца и Ловеч през 2014 г. са аварирали 38 електропровода, били са пречупени 253 стълбове и са подменени над 10 км проводници.
Това, както и редица регулаторни решения, сложните административни, нормативни и бюрократични процедури за строителство и въвеждане в експлоатация на обекти от електроенергийната мрежа изправят компанията и дружествата от сектора пред нови предизвикателства в условията на ограничени финансови възможности, а това изисква и нов подход към поддръжката и експлоатацията на мрежите.
Конкретни стъпки - регулаторни, технически и административни, в тази насока ще бъдат включени в Пътна карта, която ЧЕЗ подготвя и ще следва.
От ЧЕЗ България отново се оплакаха от тромавата административна процедура при изграждането на нови съоръжения - те се третират като строителен обект и за тях няма приоритизиране.
Затова компанията възнамерява да инициира разговори и с другите инфраструктурни компании, както и да потърси подкрепа на местните власти, за да има законодателни промени, които да намалят сроковете за получаване на разрешително за строителство на всяка една градска инфраструктура - енергийна, водна и т.н.
„Инфраструктурата в градовете трябва да се разглеждат в тяхната цялост“, припомниха още от компанията.
На първо време промяна трябва да има в Закона за устройство на територията, както в Закона за обществените поръчки. "Една процедура по ЗОП отнема шест месеца", уточни директорът на "Експлоатация и поддържане" в ЧЕЗ Разпределение Виктор Станчев, визирайки и сроковете за обжалване, които реално спират изпълнението на проектите, които подобряват качеството на услугата и комфорта на клиентите. Естествени партньори в тази насока са гражданското общество и местните власти. Срещите вече са започнали и има разбиране от страна Националното сдружение на общините, допълниха от дружеството.
Все още не са провеждани разговори с инфраструктурни компании, но плановете са да се търси подкрепа от пътните компании и ВиК дружествата.
От ЧЕЗ припомниха още, че новата методология на ценообразуването предвижда ЕРП-тата първо да направят инвестициите, а след проверка Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да прецени дали да включи разходите в ценовото решение. Дружеството получава 0,68 лева от всеки 100 лева, събирани от клиентите, припомнят още от компанията.
От дружеството обясниха още, че имат дългосрочни програми за подобряване на качеството на услугата, сред които и за селата Горни и Долни Лозен и Мировяне. За тези населени места плановете са започнали още през 2011 и 2012 година, но съгласувателните процедури са забавили реализацията им. През 2014 година компанията е получила разрешително за строеж за проекта в Лозен, за Мировяне все още се чака разрешение. За Мировяне се предвижда изграждането на трафопост, който да подобри качеството на тока, но даването на петно за строеж се бави вече трета година.