Развитието на жп транспорта е приоритет за правителството на Бойко Борисов въпреки спрените 38 влака и подготовката за спирането на още 81 влака, стана ясно от отговор на министъра на транспорта Ивайло Московски в парламентарния контрол.
Този вид транспорт е един от щадящите околна среда и е икономически изгоден, посочи още той в отговор на въпрос на депутата Миглена Александрова от "Атака". Усилията на правителството са насочени основно в посока стабилизиране на дружествата в сектора, както и изграждане и модернизация на големи инфраструктурни проекти.
Страната ни ще получи 350 млн. евро по „Свързана Европа” за изграждане и модернизация на жп линиите, започнати са проекти и за изграждането на интермодални терминали в Пловдив и Русе, както и строителството на метрото в столицата, уточни още транспортният министър.
По отношение на стабилизирането на Холдинг БДЖ е започнала реформа, продължава и нотификацията за държавна помощ за компанията като за целта се изготвя план за преструктуриране и оздравяването й. Правителството планира и подобряване на състава на „БДЖ Пътнически превози”, за което обаче няма предвидени средства в новата ОП „Транспорт", очаква се и реформа в „БДЖ Товарни превози”.
Московски уточни, че държавата няма „абсолютно никакъв механизъм да подпомага железниците”, които са търговско дружество.
Транспортният министър допълни, че не се отказва от продажбата на „БДЖ Товарни превози”, но няма нито един желаещ. Некоректно е компанията да бъде определяна като „скъп актив, който ще се продава на безценица”. Компанията има 109 млн. лева задължения и загуба от около 15 млн. лева през тази година, уточни още той.
От "Атака" обаче заявиха, че в „света няма губещи товарни превози” и нито една железница, която не се дотира от държавата. „БДЖ е основен фактор за националната ни сигурност”, категорична беше още Александрова.
В отговор на въпроса на Георги Божинов от БСП - Лява България за спирането на 38 влака, Московски уточни, че причината за това е по-малката субсидия за железниците. Компанията е получила с 40 млн. лева по-малко и през 2014 година, което се е отразило с неизвършени спешни ремонти на подвижния състав за поне 25 млн. лева и 15 млн. лева загуби за миналата година.
Московски уточни, че очаква нотификация от Брюксел, която да разреши увеличение на субсидията с още 40 млн. лева за тази година, след което няма да се налага спиране на повече влакове. Транспортният министър обаче предупреди, че част от подвижния състав на "Пътнически превози" е спрян от движение, защото след като не са извършени необходимите ремонти, е опасен за пътниците.